Zomervakantie – 6 weken genieten

geplaatst in: Lifestyle, Persoonlijk | 0

Hoera, het is zomervakantie! Op het moment dat ik dit typ hebben Ruben en ik al vakantie, Jasper zijn vakantie begint vrijdagavond de 22e. Hij moet dus nog één dagje langer doorwerken. Op het moment van publiceren echter is ook hij al lekker vrij en ligt hij ongetwijfeld te genieten van zijn vrije dagen. Het artikel wordt de 24e gepubliceerd dus ik gok er op dat Jasper en Ruben samen onderuit hangen op de bank en samen het autoracen aan het kijken zijn. Mocht Max niet hoeven rijden dan spelen ze samen games of lopen ze samen in de buurt Pokémon te vangen. En ik? Ik ben vooral gewoon aan het genieten en plannen aan het maken voor de komende weken. Vandaag neem ik onze vakantieplannen met jullie door.

De meivakantie wordt afgesloten met een zalige boswandeling en een BBQ bij mijn ouders thuis. We hadden fantastisch weer die week, een mooie afsluiter van de meivakantie dus!
We gaan dit jaar niet naar het buitenland op vakantie. We hebben heel recent nog besloten dat we naar IJsland willen maar dat is een erg duur land. We zijn dus al bezig met sparen en hopen in de zomer van 2017 écht op vakantie te kunnen gaan, onze eerste echte gezinsvakantie. Deze zomer bestaat voornamelijk nog uit dagtripjes. En dit zijn onze plannen:

Uit logeren in België.

Op de vroege vrijdagochtend van 29 juli vertrekken we voor een weekendje naar België. We mogen bij vrienden van ons gaan logeren, ik ken haar (en haar gezin) van het P2C forum. Vaste volgers kennen haar als Mijnparadijsje op het forum. We gaan lekker bijkletsen, de kinderen kunnen met zijn allen buiten spelen en wie weet gaan we ook eens wat moois in de omgeving bekijken en wat geocachen. Ruben kijkt er al helemaal naar uit, hij vindt het ‘vet cool’ dat hij heeelemaal in het buitenland gaat logeren met papa en mama. En Bowie? Die blijft lekker thuis, vriendin Jodie komt op ons huis en de dieren passen gedurende het weekend. Kan zij ook meteen zeggen dat ze een mini vakantie in het fantastische Brabant heeft ;-)

Burger’s Zoo bezoeken (twee keer).

We hebben net een jaarabonnement gekregen op Burger’s Zoo in Arnhem. Het is mijn lievelingsdierentuin en ik vind het echt geweldig dat we nu een vol jaar gratis naar binnen mogen. We hebben Burger’s Zoo dan ook bovenaan ons lijstje staan. En als het even kan willen we de dierentuin twee keer bezoeken de komende weken. Ruben is ontzettend fan van de Ocean dus ik denk dat we de haaien, de roggen en de lantaarnvissen deze zomer wel een paar keer gedag kunnen gaan zeggen. Ben jij wel eens in Burger’s Zoo geweest?

dierentuin10

De Oud-Veluwse markt bezoeken.

Jasper komt uit Barneveld en als je Barneveld kent weet je dat daar tijdens de zomerperiode 6 weken lang elke donderdag de Oud-Veluwse markt is. Er zijn oude ambachten, tig kramen, een kleedjesmarkt en andere activiteiten en de deelnemers zijn altijd traditioneel gekleed. Nu we er niet meer in de buurt wonen gaan we er ook bijna niet meer naar toe, maar vroeger vonden we er ook al niet zo veel aan, haha. Maar, wat je niet dicht bij de hand hebt ga je missen ;-) En dus gaan we dit jaar wel naar de Oud-Veluwse markt toe. Ik wil er een andere portemonnee halen. Al sinds Jasper en ik samen zijn sinds 2002 haal ik altijd mijn portemonnee op, jawel, de Oud-Veluwse markt. De laatste portemonnee heb ik al een jaar of 6 terug aangeschaft en valt helemaal uit elkaar. Tijd voor een nieuw exemplaar dus! En als we er dan toch zijn kan ik natuurlijk net zo goed een portie sushi halen bij Oishi Sushi, mijn favoriete sushistek!

Een dagje treinen.

Ruben is dol op treinreizen. Hij is helemaal in zijn element als we met de trein op reis gaan en dus zal er minimaal één keer een treinreis moeten worden gemaakt. De kaartjes halen we bij de Blokker (je kent ze vast wel, de dagkaartjes voor €15,00) of via de Spoordeelwinkel en vervolgens bepalen we ter plekke waar we heen gaan. De vorige keer zijn Jasper en Ruben samen naar Nemo geweest, het lijkt mij wel leuk om tijdens de vakantie naar het strand te gaan. We shall see…. ;-)

Een (indoor) speeltuin bezoeken.

Soms is het best lekker om een paar uurtjes met je billen aan tafel te zitten terwijl je kind lekker in de speeltuin speelt. Jasper neemt vaak zijn laptop mee en ik neem een tas vol kleurspullen en Flows mee. Zalig is dat! We hebben veel leuke speeltuinen in de omgeving, waaronder Monkey Town, Speelpaleis Joepie, Kids Wonderland, Haasje Over en speelboerderij Pukkemuk. Deze laatste heeft ook een keigroot buitengebied met onder andere een leuk waterspeelpark. Het is een groot toestel met glijbaan en overal spettert water uit, kinderen kunnen er veilig met water spelen zonder dat ze kunnen verdrinken. Ideaal dus bij mooi weer.

Mentaal ontstressen.

De laatste tijd was voor ons erg hectisch. We spendeerden veel tijd aan werken, werken en nog meer werken. Ook waren we behoorlijk intensief met Ruben en zijn school bezig. Hier schreef ik laatst nog een heel stuk over. Vlak voor de vakantie hadden we nóg een gesprek, dit keer samen met de juf, een IB’er, een PAB medewerker en met een dame van de GGD erbij. De directeur/adjunctdirecteur waren er nu niet bij. En dit keer is het gesprek gelukkig heel goed verlopen. Er is nu echt naar ons geluisterd, we werden nu wel serieus genomen en we hebben het gevoel dat er nu eindelijk echt wat wordt gedaan. Er is flink gebrainstormd en er kwamen al wat mooie ideeën naar voren voor aankomend schooljaar. Zowel op het gebied van concentratiebeheersing als van extra verrijking. Er is een groeidocument opgesteld en deze is 21 juli goedgekeurd en ondertekend door de directeur. Op 20 juli was er een afscheidsmusical van groep 8 in het cultuurcentrum in het dorp hiernaast. Men heeft toen speciaal voor Ruben een doos K’nex meegenomen, mocht hij zich gaan vervelen of overprikkeld raken. Hij had dan rustig in een hoekje kunnen gaan bouwen. Kijk, dát vond ik dus echt ontzettend fijn, dat er op dat moment ook echt een Ruben gedacht is. Ik ben stralend het cultuurcentrum uitgelopen toen we hem gingen ophalen die middag…..Hierdoor hebben we het schooljaar nu alsnog met een goed gevoel afgesloten en is mijn vertrouwen grotendeels weer hersteld. Maar poehee wat een stress heeft ons dit opgeleverd, niet normaal! We gaan dan ook regelmatig even rustig een ontstress momentje opzoeken. Met zijn drietjes en soms ook even ieder voor zichzelf. Jasper haalt zijn zengevoel uit gamen bijvoorbeeld en ik ontstress graag met mijn kleurboeken en een grote bak thee. Ruben trekt zichzelf soms even terug met zijn Nintendo DS of met zijn tablet, hij komt tot rust als hij wat kan gamen of filmpjes kan kijken op Netflix. Op 25 juli ga ik lunchen met mijn zusje en de volgende dag krijg ik een haar make-over. Als hetgeen gaat lukken wat ik in gedachten heb dan krijg ik straks een heel ander gezicht, haha. En hopelijk kan ik in ieder geval één keer uit eten of naar de film met Jasper, daar zijn we inmiddels wel aan toe na een paar hectische maanden.

Lummeldagen.

Soms is het ook erg lekker om gewoon even helemaal NIKS te gaan doen. Lekker thuis rondhangen en een beetje aanmodderen. Geen verplichtingen, zo min mogelijk huishouden (I wish!) en gewoon even rustig bijkomen van alle drukte. Voor mij is dat fijn omdat ik vaak redelijk op ben na een paar actieve dagen, Ruben en Jasper kunnen dan qua prikkels even rustig bijtaken. Op zulke dagen laden we onze batterijen weer even rustig op. Moet soms ook gebeuren.

Zo, dit waren ze dan, de dingen die we op dit moment zo’n beetje in onze zomerplanning hebben staan. Ik kijk er nu al ontzettend naar uit. We hebben 3 weken gezamenlijk vakantie en de andere 3 weken werk ik een heel stuk minder en moet Jasper weer volledig gaan werken. Op de dagen dat ik wel werk heb ik oppas voor Ruben en de andere dagen brengen we samen in alle rust door. Een taartje eten in het dorp, samen Pokémon vangen of gezellig naar de Kurenpolder in Hank. We zullen wel zien wat de zomer ons zal brengen. Ik hoop in ieder geval op een heleboel mooie, zonnige dagen met een graadje of 23. We gaan het meemaken, ik ben benieuwd. Enne, wat zijn jouw zomerplannen?