Review: Kleuren op Nummer – Dieren

Hallootjes kleurboekenfans,
Dit keer mocht ik het kleurboek Kleuren op nummer: Dieren reviewen voor bbnc uitgevers, dit is nu mijn 2e review en ik vind het nog altijd hartstikke tof dat ik dit mag doen!

Wat zegt de uitgever over dit boek:

Stel je kleurvaardigheden op de proef met een nieuwe kleuren-op-nummer: DIEREN, een spannende en vernieuwende manier van de bekende puzzel. Ontspan en laat je creativiteit de vrije loop terwijl je kleuren naar een hoger niveau tilt! Gebruik potloden, markers, krijt of stiften om de geometrische vormen af te maken. Naarmate het boek vordert worden de tekeningen steeds complexer. Je krijgt de vrijheid om je eigen kleurenpalet te kiezen zodat je echt je eigen draai aan de tekeningen kunt geven. De meer dan dertig dieren in dit boek zullen creatievelingen van alle leeftijden aanspreken.

Eerste Indruk:

Voor mijn neus ligt dit kleurboek. De kaft is erg kleurrijk waardoor je gelijk zin krijgt om er even lekker door heen te bladeren. Na even zoeken wie nu de tekst geschreven heeft en de platen getekend heeft heb ik het gevonden. Haar naam is: Elizabeth T. Gilbert.

Het papier is lekker glad: hoe dit gaat uitwerken met de materialen die ik ga gebruiken zal ik later meer vertellen.  In de inhoudsopgave kun je makkelijk terugvinden waar je welke plaat in het kleurboek kunt vinden. Er is voor ieder wat wils: je kunt kiezen uit kleurplaten voor beginners, gevorderden of experts. Ook zie ik hierin gelijk dat er veel aandacht is besteed om uitleg te geven over materialen, technieken, inkleurstijlen en hoe je een plaat kunt overzetten in dit boek. Ook is er een bladzijde met welke kleurnummers bij welke kleur horen. Daarna komen de voorbeelden van alle platen in dit boek met hoe ze er uit zien als je ingekleurd hebt op nummer.  Daarna komen de kleurplaten zelf, waar aan de linkerzijde een stippellijn is afgedrukt zodat je de platen eventueel ook uit kunt knippen.

Aan de slag:

Ik ben allereerst aan de slag gegaan met Stabilostiften 68, en heb ik een kleurplaat voor beginners gekozen: de dolfijnen. Het papier laat zich goed kleuren maar omdat het papier glad is neemt de stift niet goed op en is het resultaat wat streperig, maar de stift drukt in elk geval niet door. Wat een beetje jammer is dat wanneer je kleurt met lichte kleuren het nummer zichtbaar blijft. Omdat het resultaat wat streperig is besluit ik ook een poging te wagen om deze plaat met Alcoholmarkers van de Action (Twinmarker van DecoTime) te kleuren en heb ik kleurnummer 14 de meest lichtblauwe kleur in de plaat daarmee ingekleurd. Het resultaat mag er zijn want dit kleurt dus wel erg mooi weg, helaas heb ik niet genoeg verschillende kleuren met alcoholmarkers om een hele plaat alleen hiermee in te kleuren: de alcoholmarkers drukken vanwege de alcohol wel door, maar niet op de achterliggende plaat. Omdat ik niet geheel tevreden was met het kleurresultaat besloot ik om even een ander merk stiften (lowbudget) aan de plaat nog te wagen. Nu koos ik voor de Hema stiften uit het ronde emmertje, helaas kleurt dit nog veel minder mooi in dan de Stabilo’s en besluit ik uit pure frustratie om de plaat niet verder af te maken. Hierna heb ik nog 1 plaat gekleurd met stiften in de hoop ik toch een mooier resultaat kan bereiken: ik gebruikte de Stabilo 68, de Bruynzeels met de dubbele punten en de Decotime Twinmarkers. Dit is gelukkig toch aardig gelukt, maar de Twinmarkers zijn voor het kleuren met stiften in dit kleurboek echt een must geworden, wil ik een mooi resultaat krijgen.

Hierna heb ik nog 1 plaat ingekleurd maar dit keer met potloden Bruynzeel Design Colour. Ik kies nu de vlinder plaat en besluit ook om me niet geheel te focussen om alleen maar te kleuren op nummer. Ik kies nu een plaat voor gevorderden en er zijn een aantal nummers weggelaten dus heb ik mijn eigen fantasie eens lekker laten spreken. En nadat ik de plaat ingekleurd heb ben ik toch wel erg blij met het resultaat. Na het kleuren bekijk ik de achterliggende plaat: helaas heeft de blauwe achterkant van de plaat doorgedrukt op de 3 platen daarachter. Ga je dus met potlood in dit boek aan de slag is het wel verstandig om de platen uit het boek te halen, of om er een wit vel tussen te leggen. Test eventueel van tevoren op doordrukken.

Het lastige vond ik wel met dit boek is dat als je echt op nummer wilt kleuren dat je je óf de plaat uit het boek moet halen om niet continue heen en weer te moeten bladeren óf het overzicht met kleurnummers moet kopiëren of uit je boek moet knippen. Het werkt niet handig zo. Een losse bijlage met de voorbeelden en kleurnummers had een stuk handiger geweest. Helaas stonden de kleurnummers niet op 1 pagina vermeld en moest je de nummers die hier niet op stonden op de voorbeeldpagina’s gaan opzoeken. Dit kost veel tijd. Een beetje jammer als je het mij vraagt en niet heel praktisch.

Eindoordeel:

Kleuren op nummer is hartstikke leuk als je een keer iets anders wilt dan de kleurboeken die te koop zijn.  Kleuren met stift zou ik niet zomaar doen in dit kleurboek met het gladde papier maar de alcoholmarkers (Twinmarkers DecoTime) zijn hier wel uitermate geschikt voor! Test desnoods eerst je stiften voordat je ze op een plaat gaat gebruiken. Kleuren met potlood is zeker goed te doen! Maar denk er wel aan om er een wit vel achter je plaat te leggen omdat de achterkant van je plaat doordrukt op de volgende plaat. Je kunt je plaat natuurlijk ook uitknippen. Al met al een leuk boek, met enkele verbeterpuntjes.

Productinformatie

ISBN: 9789045320434
FORMAAT: 280x217x11 mm