Review: Botanische Tuin, Maria Trolle

geplaatst in: Creatief & DIY, Kleuren voor volwassenen | 1

Van BBNC uitgevers ontving ik een exemplaar van het boek Botanische Tuin. Bij het kleurderspubliek ook wel bekend onder de namen Twilight Garden of Blomstermandala. Het boek is geïllustreerd door Maria Trolle die, net als Hanna Karlzon, in Zweden woont. Vandaag mijn review over dit botanische kleurboek.

Wat zegt BBNC uitgevers over dit boek:

Dit exclusieve kleurboek neemt je mee door een weelderige tuin, langs levendige bloembedden, vijvers, moestuinen en appelboomgaarden. Maak kennis met alle dieren die zich verbergen tussen de bladeren en laat je geest tot rust te komen door de krachtigste kleuren te kiezen voor de mooie bloemblaadjes en groenste planten. Het boek is prachtig uitgevoerd met een kartonnen kaft, goudkleurig linnen band, gouden opdruk en goudfolie op de voorkant en prachtige diepzwarte schutbladen. Het papier is licht getint, waardoor de kleuren extra mooi uitkomen. Creatievelingen zullen tot over hun oren verliefd worden op de 96 pagina’s vol met weelderige tuinen, bloemen en dieren – recht van het Scandinavische landschap.

Mijn bevindingen.

Voor me ligt een schitterend vormgegeven boek: een mooie harde kaft, glanzende details en ook dit boek is weer lekker dik. Het straalt dan ook één en al luxe uit. Instant happiness it is! Het boek is van buiten goed te vergelijken met de boeken van Hanna Karlzon: ze zijn even groot, hebben beiden een hardcover en die prachtige, glanzende details in de cover verwerkt. Dit boek is met haar 772 gram zelfs nóg een tikje zwaarder dan Ochtendgloren. En ook dit boek heeft weer van dat prachtige, zware papier wat erg lekker wegkleurt.

Toch is dit boek, uiteraard, zeker niet hetzelfde als dat van Hanna Karlzon. Maria Trolle heeft haar boek geheel van een botanisch thema gezien. De Crazy Plant Lady in mij is dan ook helemaal in haar nopjes: ik ben dol op flora en fauna en weet dan ook even niet waar ik moet beginnen met kleuren. Ga ik voor de vogel in haar nest? Of kies ik de bloemen op een zwarte achtergrond? Of zal ik voor het moestuintje kiezen? In mijn hoofd hoor ik Freddy Mercury al zingen…’I want it all…yeah…I want it all and I want it now” Tja, dat lijkt me in ieder geval wel een goed teken: ik vind de kleurplaten zelf dan ook erg leuk en kan bijna niet kiezen, haha.

En dan het testen van de kleurmaterialen. Als eerste test ik mijn Marco Raffine kleurpotloden op een mooie plaat met een muizengezinnetje. Het kleuren gaat lekker, blenden gaat me goed af en voor ik het weet heb ik mijn familie muis helemaal naar tevredenheid ingekleurd. Mama muis kijkt me tevreden aan. Op naar de volgende kleurplaat!

Dit keer kies ik voor een bloemstukje met een vogeltje. Het bloemstukje is hartvormig en de hartjesbloemen (waar ik als kind helemaal fan van was) kijken me verleidelijk aan. Ik kleur deze plaat met een combinatie van kleurpotloden, Stabilo stiften en glittergelpennen. De glittergelpennen zijn echte el cheapo krengen van de Big Bazar en weigeren soms dienst. Hierdoor moet ik hetzelfde stukje sleutel soms wel vier keer kleuren voordat de glitters netjes op het papier zitten. Maar: er drukt niks door. Ik ben aangenaam verrast, heb toch behoorlijk mijn best gedaan om de lomperik uit te hangen maar de plaat is zelfs niet een beetje doorgedrukt. Het resultaat: een prachtige glittersleutel. Top!

Conclusie.

Ik vind Botanische Tuin een geweldige aanvulling op mijn kleurboekencollectie. De thema’s op de kleurplaten spreken me heel erg aan en het boek zelf is van prachtige kwaliteit. Botanische Tuin is een boek van zeer hoge kwaliteit, ik denk dat dit boek bij geen enkele natuurminnende kleurliefhebber in de hobbykast zou mogen ontbreken.

ISBN: 9789045321028
FORMAAT: 258 mm x 217 mm x 20 mm
GEWICHT: 772 gram