Boekrecensie: Jouw baby op nummer 1

geplaatst in: Boeken, Kids | 6

Een aantal maanden geleden kreeg ik de mogelijkheid om de catalogus van BBNC eens goed te bekijken en aan te geven of er misschien een aantal titels waren die mijn interesse wekten. Toen ik ‘Jouw baby op nummer 1’ zag staan wist ik dan ook direct dat dit perfect in mijn straatje past. Ik heb immers 2 jongedames rondlopen, 1 van 18 maanden en 1 van 5 maanden.

Wat zegt BBNC Uitgevers/Hee kleintje over dit boek:

‘Jouw baby op nummer 1’ geeft op toegankelijke wijze alle essentiële informatie, vanaf de geboorte van je kindje tot zijn derde jaar. Je vindt hier alles wat je nodig hebt, alleen de feiten, in een leuke, eenvoudig te gebruiken verpakking. Je hoeft je niet door pagina’s vol welgemeende adviezen te worstelen om uiteindelijk bij het inentingsoverzicht of het kindveilig maken van je huis te komen: sla het gewoon open bij het onderwerp waar je meer over wilt weten en begin met lezen. Van het eerste tandje tot de eerste stapjes: dit boek is onmisbaar bij het volgen van de ontwikkeling van je baby. Gebruik dit boek – en geniet de rest van de tijd van je kindje – voor je het weet is de babytijd voorbij.

Mijn bevindingen:

Het klinkt misschien gek, maar ik heb het boek in 1 keer helemaal doorgelezen. De informatie die erin stond was interessant en ik was erg benieuwd naar de visie van de schrijfster. Zeker omdat de schrijfster een arts is.

Op sommige plekken in het boek is het duidelijk dat het een vertaling is. Zelf vond ik het niet storend en moest ik er stiekem een beetje om lachen. In Nederland eten we gewoon niet zoveel bagels als in Amerika bijvoorbeeld. Alleen voor iemand die niet weet dat een bagel een soort broodje is kan het misschien verwarrend zijn.

Op een gegeven moment zag ik tijdens het lezen de kop ‘2.13 Slaaptraining’ staan. Door mijn hoofd ging “Ow nee, dit wordt er weer zo 1 die vindt dat je je kind moet laten huilen”. Toen ik verder las was ik blij verrast. Er worden wat algemene adviezen gegeven en daarna worden 5 verschillende slaaptraining methodes kort uitgelegd. Het komt respectvol over en ouders kunnen na het lezen zelf meer informatie opzoeken over de methode die hun aanspreekt.

In het boek staat heel duidelijk uitgelegd wat veel voorkomende ziektes en kwaaltjes zijn bij jonge kinderen. Wat is het, hoe lang duurt het, moet ik er iets mee doen. Zeker als je opeens zoiets tegenkomt op avond, een zaterdag of zondag is het fijn om eerst dit boek te kunnen raadplegen in plaats van direct in paniek te raken. Zo kwam het toevallig zo uit dat mijn oudste dochter rode vlekjes op haar armen en gezicht had. Niks ernstigs leek mij. Maar het kon zomaar de vijfde ziekte zijn. Niet gevaarlijk voor haar, haar zusje of haar vader, maar wel voor mij aangezien ik zwanger ben (het was overigens niet de 5e ziekte gelukkig). Dus we zijn er toch maar even mee naar de huisarts gegaan.

Het boek is speels door het gebruik van verschillende lettertypen en rustig door het gebruik van alleen zwart en wit (en goud in de tussenbladen). De enige plekken waar ik moeite heb met de koppen lezen is als er witte zwierige letters op een zwarte ondergrond zijn gebruikt. En dat terwijl dezelfde letters zwart op wit niet dat gevoel geven.
Voor in het boek kon ik lezen dat dit al een herziene editie is en dat vond ik eigenlijk wel een beetje pijnlijk. Het is natuurlijk goed dat fouten in een boek worden aangepast en op zo’n moment ga ik er een beetje vanuit dat het foutloos is. En dat is het helaas niet zo. Vooral in de stukken over het consultatiebureau en het vaccinatieschema staan foutjes en dat is zonde.

Vaccinatieschema van de GGD.

Conclusie:

De meeste boeken die zich op baby’s richten eindigen als je kindje een jaar of soms 18 maanden word. Ik was erg blij dat dit boek verder gaat tot 3 jaar. Vooral de stukken die ingaan op kwaaltjes en ziektes vind ik persoonlijk erg handig, maar dat komt omdat ik verder vrij nuchter ben. Voor iemand die een beetje onzeker is over wat je nou moet doen is het een heel fijn boek om even te raadplegen.

Het formaat is perfect, niet te groot en niet te dik, ik zou het zo mee kunnen nemen in mijn handtas of de luiertas.
Dit is een boek dat ik zo als kraamcadeau aan iemand zou kunnen geven (maar niet die van mij, die hou ik lekker zelf ;-) ).

Productinformatie