Review: Tijdperk, Hanna Karlzon

geplaatst in: Creatief & DIY, Kleuren voor volwassenen | 9

Hela,
Van BBNC Uitgevers ontving ik een recensie exemplaar van het boek Tijdperk, welke is geïllustreerd door Hanna Karlzon. Tijdperk, met de oorspronkelijke titel Tidevarv, is een nieuw kleurboek waarin de 4 seizoenen centraal staan. Vandaag mijn bevindingen over dit kleurboek voor volwassenen.

Wat zegt BBNC Uitgevers (MUS) over dit kleurboek:

In ‘Tijdperk’ neemt Hanna Karlzon je mee op een avontuurlijke reis door de vier seizoenen. Dwaal mee door een prachtige fantasiewereld gevuld met droomachtige bossen, fleurige bloemen, gedetailleerde dieren en insecten en krachtige vrouwen. Vang elk seizoen in de mooiste kleuren, van het diepste groen van de lente tot het koudste blauw van de winter. Kun jij ontdekken bij welk seizoen elke tekening hoort?

MUS.

Op de rug van het boek zien we, onder de naam van Hanna Karlzon, een kleine gouden mus staan. Op de kaft van het boek is verder ook een klein MUS logootje te vinden, links onderin. Dat komt omdat alle creatieve boeken van BBNC Uitgevers tegenwoordig onder de naam MUS worden uitgegeven. Ik zal vanaf nu dan ook gaan spreken over MUS, als ik het over een creatief BBNC boek heb.

Sandy’s bevindingen.

Tijdperk is al weer het vierde kleurboek uit een reeks prachtige boeken van Hanna Karlzon. Over alle andere boeken ben ik altijd erg enthousiast geweest, Hanna Kalrzon is inmiddels echt mijn favoriete illustrator geworden. Welja, samen met Johanna Basford dan, want ook haar boeken vind ik nog steeds erg leuk. De vorige delen waren pastelgroen, zachtroze en pastelpaars: dit boek heeft een zachtgele omslag gekregen. En net als de vorige delen is ook dit boek voorzien van een mooie, harde kaft met gouden details in de opdruk. Wel heeft dit boek een goudkleurige rug, waar de vorige drie boeken een zwarte rug hebben. Leuk detail: dit boek is met zijn 771 gram het allerzwaarste Karlzon boek tot nu toe. Whew!

Kwaliteit.

Het papier is van dezelfde kwaliteit als in de vorige boeken van Hanna: heerlijk stevig en glad. Ik kleur er echt ontzettend fijn op. Ook bij dit boek heb ik diverse kleurmaterialen getest: Marco Raffine kleurpotloden, Stabilo stiften, gelpennen en een gouden marker. Alle materialen pakken ontzettend goed op dit papier, ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht: deze boeken zijn erg geschikt om helemaal op los te gaan. Ik kan wat vocht gebruiken om de kleuren wat beter in elkaar over te laten lopen, het papier lijdt er niet direct onder. Hierdoor heb je met de platen in dit boek erg veel creatieve mogelijkheden. Heerlijk!

De kleurplaten.

En dan het thema van dit kleurboek: de vier seizoenen. Zelf ben ik echt gek op de seizoenen en ik vind het dan ook heerlijk om een plaat te kiezen die bij het seizoen past. Op het moment van typen is het herfst (aan het worden) en ik kies dan ook meteen een plaat met een herfst thema uit: een heks in Samhain (Halloween) setting. Als ik mijn heksenmeisje af heb ga ik voor een zomers thema: ik wil nog even lekker nazomeren en kies daarom voor een vogel, omgeven door bloemen. En zo zijn er nog veel meer mooie platen te vinden. Mooie details als bloemen (in bloei), paddenstoelen, pompoenen, sneeuwvlokken of kersttakken vertellen je eigenlijk meteen al in welk van de seizoenen de kleurplaat thuis hoort. Ik vind de platen echt een genot om naar te kijken. De details zijn weer schitterend uitgewerkt en ik merk dat ik ook nu weer met erg veel enthousiasme kleur. Top!

Conclusie.

Met Tijdperk heeft Hanna Karlzon weer echt een pareltje afgeleverd. En omdat de seizoensgebonden thema’s in dit boek mij (als Paganist) heel erg aanspreken denk ik dat ik vanaf nu echt een nieuwe favoriet te pakken heb. Ik had niet verwacht dat ik na het vorige deel een boek zou treffen dat nóg mooier is, maar naar mijn mening is dat toch gebeurd. Hou je van het werk van Karlzon, hou je van de seizoenen, dieren, natuur en dat alles met een ietwat retro Scandinavisch sausje? Dan denk ik dat dit boek een grote aanwinst in je collectie zal zijn. Ik ben in ieder geval bijzonder blij met dit prachtige kleurboek!

ISBN: 9789045321882
FORMAAT: 257 x 217 x 20 mm.
GEWICHT: 771 gram