Boekrecensie: Leef Hygge

geplaatst in: Boeken, Creatief & DIY, Lifestyle | 17

Gezelligheid, comfort, ontspannen: ik ben er gek op. Toen MUS Creatief een boek over dit onderwerp uitgaf was ik meteen ontzettend nieuwsgierig: ‘Leef Hygge’ is een boek vol met recepten, inspiratie, DIY’s om je op weg te helpen naar een meer ontspannen manier van leven. Vandaag vertel ik wat meer over dit geweldige boek.

Wat vertelt MUS Creatief over dit boek:

Hygge (spreek uit ‘hu ga’) is een Deens woord dat het gevoel beschrijft van gezelligheid, comfort en tevredenheid. Het is bijna onmogelijk om het te vertalen in het Nederlands. Hygge is misschien wel de reden dat de Denen tot de gelukkigste mensen op aarde te rekenen zijn. Hygge staat vol met recepten om met vrienden te delen en te eten, craftideeën voor in huis, inspiratie om te genieten van kleine dagelijkse dingen. Of het nu een warme kop chocomel, een hartverwarmende kom pompoensoep of een knuffelig paar viltslippers zijn, je zult zien dat Hygge je een warm gevoel geeft vanbinnen.

Sandy’s bevindingen.

Zoals gezegd, ik heb erg naar dit boek uitgekeken. Ik wist al een beetje wat Hygge inhield en dat het iets is wat goed bij mij pas. As we speak of it: ik zit deze recensie nu te typen in een oversized onesie, met links van me een kom versgemaakte pompoensoep en rechts van me een halfvolwassen kater die helemaal in mijn onesie weggedoken ligt te knorren. Op de achtergrond heb ik een zalig ASMR-filmpje opstaan. Wat mij betreft een 10 op de schaal van Hygge, haha ;-)

6 Hoofdstukken.

Leef Hygge bestaat uit 6 hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk wordt in een aantal stappen uitgelegd hoe dat je zelf de Hygge-sfeer in huis kunt halen. Hoe kun je je huis nou zo’n fijn, knus gevoel geven? Er wordt uitgebreid gesproken over bijvoorbeeld het in huis halen van natuurlijk licht en meer frisse lucht. Maar er wordt ook verteld over houtvuur, brandhout (en hoe je voor een ecologisch alternatief kunt kiezen) en er wordt uitgebreid ingegaan op het onderwerp kaarsen. Een mooi begin dus!

Hoofdstuk 2 deelt een aantal leuke DIY tips om voorwerpen te maken die voor een instant Hygge-gevoel zorgen. Denk aan een leuke mokmuts, een heerlijk geurend lavendelzakje of bijvoorbeeld vilten sloffen. Hoofdstuk 3 gaat over het decoreren van je huis en hoofdstuk 4 staat vol met lekkere recepten voor een gezellig avondje in huis. Pompoensoep (check!), gekruide cider, geglazuurde vanillekoekjes, you name it! Hoofdstuk 5 gaat over buitenactiviteiten van het seizoen (hoe maak je een kampvuur?) en het laatste -zesde- hoofdstuk vertelt over simpel plezier. Denk hierbij aan samen spellen spelen, lezen bij een haardvuur of badderen bij kaarslicht.

Het boek zelf.

Het boek is voorzien van prachtige foto’s, mooie afbeeldingen en heeft een behoorlijk hoog Pinteresty gehalte. Heerlijk vind ik dat, hierdoor blijf ik maar bladeren en lezen. De hoofdstukken zijn heel netjes verdeeld en het boek zelf is heel rustig en overzichtelijk ontworpen. Je zou kunnen zeggen dat dit boek ook helemaal Hygge is, haha ;-) Ben je op zoek naar wat meer rust, gezelligheid en me-time momenten in je leven? (en ja, dat ben je want we leven in een behoorlijk hectische maatschappij) Dan denk ik dat je veel baat zult hebben bij dit boek. De recepten, de DIY’s en de vele inspiratie zijn duidelijk en mooi uitgewerkt. Laat die winter nu maar komen, ik ben er klaar voor…!

ISBN: 9789045322636
Formaat: 206x206x13 mm
Pagina’s: 143
Gewicht: 349 gram
Auteurs: Jonny Jackson Elias Larsen
Uitvoering: Paperback
Prijs: €12,50

Leef Hygge is verkrijgbaar bij MUS Creatief en bij Bol.com.

Winactie [gesloten]

Ben jij ook zo enthousiast over Leef Hygge? Dan heb ik goed nieuws voor jou. Ik mag van MUS Creatief namelijk een exemplaar aan één van jullie weggeven. Je kunt op twee manieren meedoen: via de Facebook pagina van Passion 2 Create of hier, op het blog. Je mag voor meer winkans gebruik maken van beide opties. Wil je via het blog meedoen, geef dan antwoord op de volgende vraag: wat is voor jou nou écht een fijn Hygge-momentje? Meedoen kan tot en met woensdag 3 januari aanstaande. Daarna ga ik een winnaar/winnares loten. Doe je via het blog mee? Let er dan goed op dat je een geldig, werkend mailadres invoert. Anders kan ik je niet contacteren, mocht je winnen ;-)

Enjoy!

17 Responses

1. Hilde

Ik heb het boekje meteen gekocht, toen het in de boekenwinkel te bespeuren was. Wel in de engelstalige versie. Ik ben er ook helemaal wild van. En pas er regelmatig iets uit toe. Mooie winactie. Succes toegewenst aan de deelnemers!
    Hilde heeft onlangs geplaatst…moOImenten (december 2017)My Profile

2. Bryan

Lijkt mij een geweldig boek! Vooral ook de lay-out ziet er prachtig uit! Leuke winactie zou ik zeggen!

3. Heidi Sour

Mijn “Hygge” moment is niet bijster origineel maar gewoon heel fijn. Thuis op de bank met een kop thee, de kat op de leuning en de hond bij mijn voeten. Laptop of een boek en wat leuks op tv en ik kom helemaal bij.

4. Tania

Aan de foto’s te zien ziet het er een leuk boek uit. Ik doe graag mee. Mijn hyggemomentje is met een dekentje in de zetel zitten met een kop warme chocolademelk (met marshmallows) en lekkere geurkaarsjes aan
    Tania heeft onlangs geplaatst…Favorieten decemberMy Profile

5. Lodi

Mijn hygge moment is dan toch gewoon thuis met man en kids, op de bank. Brei werkje erbij. Wat een leuke win actie!

6. Anita H.

Op een zaterdag- of zondagmiddag met een stel vriendinnen in een rustige kroeg, lekker aan de chocolademelk met slagroom.

7. Kristel Bamps

Dit boek staat heel lang op mijn wishlist! Ik hou van warmte, rust, gezelligheid en sfeer en ik kan zeker inspiratie gebruiken!

8. Joella van den Broek

een wandeling door een winters landschap met de hond en manlief en daarna thuis opwarmen met een kop warme chocolademelk op de bank met een dekentje en ook weer manlief en onze hond om samen naar een film te kijken.
    warme sokken , kaarsjes aan.
    dat is voor mij een echt hygge moment

9. Jiska

Ik heb het grote geluk dat ik net wat minder slaap nodig heb dan de rest van het gezin. Mijn meest gekoesterde hygge-moment is dan ook als iedereen al naar bed is, als het huis helemaal stil wordt (okay, een beetje regen die tegen de ruiten klettert, het tikken van onze antieke klok en het gekraak van ons al-een-eeuw-oude-huis draagt alleen maar bij aan de verstilling) en als ik mijn ultieme really-only-me-time heb. Gevleid in dat ene kuiltje in de bank, dat ik door de jaren heen volledig naar mijn favoriete relax-houding gemodelleerd heb. Ons oudste hondje krult zich met een zucht tegen me aan, een zorgvuldig met aandacht gekozen theetje geurt me tegemoet uit een mega-kop waar mijn handen allebei tegelijk omheen passen. Met mijn ogen dicht proef ik het bij de thee passende chocolaatje, koekje of snoepje dat ik net zo zorgvuldig koos als de thee zelf. En ik denk bij voorkeur…. even helemaal niets.

10. Ellen van der Ster

de regen buiten die tegen het raam klettert en ik lekker op de bank met een dekentje, kopje thee, kat erbij en een spannend boek lezen

11. Lenneke

Een gezellig muziekje op, het zonnetje dat lekker naar binnen schijnt of juist de regen die tegen de ramen slaat, houtkachel aan, kopje thee, en lekker tekenen terwijl de rest van het gezin ook fijn bezig is met hobby’s.

12. Marjanne

Wat een leuk boek! Zoiets staat al op mijn wishlist. Voor mij is het ultiem genieten om in de winter lange buitenwandelingen te maken, bij voorkeur samen met een paar vriendinnen en onze honden. En na het wandelen warmen we bij S. op aan haar openhaardvuur en drinken we meestal koffie of thee. Een aanrader, zeker bij sneeuw!

13. Xaviera Jamie

De kaarsjes aan, de plaids op de bank, warme chocolademelk en allemaal thuis dat is voor mij het toppunt van hygge