Review: Dromenvanger, Tomislav Tomić

Van BBNC/MUS Creatief mocht ik het kleurboek Dromenvanger van Tomislav Tomić ontvangen, waarvoor ik ze  bij deze hartelijk wil bedanken. Vandaag schrijf ik een recensie over dit kleurboek.

Wat zegt Mus Creatief over Dromenvanger:

Welkom in de wondere wereld van Tomislav Tomić. Ontspan en ga op een opmerkelijke reis door zijn droomachtige fantasiewereld. In de betoverende illustraties ontmoet je feeën, elfjes, dwergen en reuzen, ridders en hofdames, zeemeerminnen, draken, eenhoorns en vele andere mythische wezens. Je bezoekt mysterieuze kastelen – verborgen in de nevel – je loopt door betoverde bossen, duikt in mystieke onderwaterkoninkrijken en beleeft het avontuur van je leven! Dit is een zeldzaam mooi kleurboek, gevuld met tot de verbeelding sprekende, gedetailleerde fantasy-designs. Er is zo veel te zien en te kleuren: de prachtige stijl van de illustrator gaat al je verwachtingen te boven.
Tomislav Tomić werd geboren in 1977. Hij studeerde af aan de Academy of Fine Arts in Zagreb (Kroatië) in 2001. Hij heeft verscheidene boeken, prentenboeken en schoolboeken geïllustreerd. Zijn virtuoze illustraties worden gepubliceerd door vooraanstaande uitgevers over de hele wereld. Hij heeft al vele prijzen en onderscheidingen ontvangen. Hij woont en werkt in Zaprešic’ in Kroatië.

Eerste indruk.

Als je de kaft ziet trekt je het je in eerste instantie misschien niet direct aan, je aandacht word er niet gelijk naar toegetrokken. Maar sla je het boek open dan knipper je toch een paar keer met je ogen: wauw zeg wat een platen! Tot in ieder detail nauwkeurig. Het boek is zo ontzettend gedetailleerd, het vergt behoorlijk wat inzichten en enorm veel geduld als je hier in gaat kleuren…van priegelen moet je ook zeker houden. Of het boek  iets is voor een  beginnende kleurder heb ik zo mijn twijfels over: mijn mening is dat het toch meer een boek is voor de wat ervaren kleurders.

De kleurplaten.

Het boek neemt je mee in een wereld vol elfjes, draken en kastelen: plaatsen waar je echt nog niet eerder bent geweest. Ik ben begonnen met de 1e plaat:  de poort die de toegang geeft naar deze  bijzonder mooie wereld vol fantasieën met olifanten, feeën, zeemeerminnen en de prachtigste paddenstoelen en huizen, diep in de bossen waar de bomen dwars doorheen groeien. En waar de dieren en alle mythische wezens in harmonie met elkaar leven.

Rustig bewandelend en al kleurend maak je zelf deel uit van dit mooie, harmonieuze leven. Laat je fantasie de vrije loop en kleur je zo een draak in liefdevolle kleuren. Ik heb gekleurd met Faber Castel Polychromos potloden, fineliners van Stabilo, stiften van Stabilo en met Prisma premier Colors potloden. Het papier is glad en laat zich lenen voor alle soorten kleurmaterialen. (let wel op met alcohol markers want die gaan door alle papiersoorten heen) Het papier lijkt zelfs beter te zijn dan het originele Tsjechische boek ZEMLA SNOVA.

Ik heb er met heel veel plezier in gekleurd en meer mooie platen zal ik dan ook zeker nog gaan kleuren: ik laat me dan opnieuw meevoeren in deze bijzondere fantasierijke wereld. Ik zou dit boek dan ook zeker aanraden, vooral aan de wat meer ervaren kleurders.

ISBN: 9789045321868
Formaat: 251x250x13 mm
Gewicht: 562 gram