Boekrecensie: 54 minuten, Marieke Nijkamp

geplaatst in: Boeken | 8

Eind vorig jaar kreeg ik via Hebban het boek 54 minuten toegestuurd. Het boek, geschreven door Marieke Nijkamp, heb ik gekregen voor een zogeheten Leesclub: je bespreekt het boek met veertien andere Hebbanleden die het boek ook hebben gekregen. Vandaag wil ik je graag meenemen naar míjn ervaringen met dit hartverscheurende verhaal.

Op de achterkant van het boek:

10 :00
De directeur van Opportunity High School beëindigt haar toespraak en verwelkomt alle leerlingen voor het nieuwe semester.
10 :02
De leerlingen staan op om naar hun klassen te gaan.
10 :03
De auladeuren gaan niet open.
10 :05
Iemand begint te schieten.
Uiterst minutieus volgt 54 minuten vier jongeren tijdens een schietpartij op een middelbare school. Verteld vanuit verschillende perspectieven kom je achter de motieven van de schutter en word je als het ware de terreurdaad ingezogen.

4 verhalen.

Het verhaal wordt vanuit 4 verschillende perspectieven verteld: die van 4 leerlingen op een Amerikaanse High School. Allemaal hebben ze een eigen leven, met zo hun eigen issues. Elk hoofdstuk gaat om een paar minuten (van de 54) en laat je zien wat er in die paar minuten steeds gebeurt met de personages. Op deze (originele!) manier heb je eigenlijk 4 verschillende verhalen in één boek. Op het begin moest ik daar even inkomen maar ik raakte er al snel aan gewend. De personages zelf vind ik goed uitgewerkt, ik fantaseer als snel een beeld van deze jongeren en zie voor me hoe ze daar opgesloten zitten in die school.

Moederhart.

Persoonlijk vind ik het een heel aangrijpend, heftig verhaal om te lezen. Schietpartijen komen helaas maar al te vaak voor. In het nieuws lezen we over slachtoffers. Er worden aantallen genoemd, statistieken. In dit verhaal kijken we niet naar statistieken maar naar mensen, de slachtoffers krijgen echt een gezicht. Het zijn zelfs nog maar kinderen, midden in de bloei van hun leven. Ik heb zelf ook een kind en tijdens het lezen breekt mijn moederhart een beetje, wetende dat dit iedereen tegenwoordig kan overkomen. Soms voelt het een beetje alsof we nergens écht meer veilig zijn.

Social Media.

Ik vond het mooi om te zien hoe er in het boek gebruik werd gemaakt van social media. Zelf ben ik ook actief en ik kan me goed herinneren wat er op social media gebeurde toen er een aanslag werd gepleegd op vliegtuig MH17. Heel twitter ging compleet los, zoals we dat noemen. En zo gaat dat tegenwoordig, zeker bij jongeren. Toch mag het social stukje van mij nog wel wat beter uitgewerkt worden, nu kon ik er soms geen brood van maken en dat is jammer. Een minpuntje dus.

Conclusie.

54 minuten heb ik als een spannend, beklemmend boek ervaren. Het verhaal is realistisch, soms een tikje heroïsch misschien, maar erg sterk geschreven. Ik had een goed beeld voor me van alle personages, waardoor ik het boek in no-time uit had. Ook mooi om te zien hoe er vanuit diverse personages is geschreven en hoe dat alles op schitterende wijze tot één verhaal is verweven. Complimenten aan de auteur! Ik heb het boek op Hebban 4 van de 5 sterren gegeven.

Auteur: Marieke Nijkamp
Uitgever: HarperCollins Holland
Taal: Nederlands