Review: Evi en de gekleurde vlinder, Johanna Basford

geplaatst in: Creatief & DIY, Kleuren voor volwassenen | 4

Pas geleden ontving ik van Kosmos Uitgevers een exemplaar van het nieuwste werk van Johanna Basford: Evi en de gekleurde vlinder. Naar aanleiding van eerdere, erg positieve berichten was ik erg nieuwsgierig naar dit kleur- en vertelboek. Ik was dan ook zeer nieuwsgierig naar dit veelbelovende boek…

Over het boek.

Evi en de gekleurde vlinder (Ivy and the inky butterfly) is een kleur- en vertelboek ineen van kleurkoningin Johanna Basford. Johanna schreef een verhaal bij haar prachtige illustraties met vlinder Evi in de hoofdrol. Zo kunnen moeders en oma’s hun eigen prentenboek inkleuren waardoor het voorlezen nog leuker wordt! Meerdere generaties zullen samen genieten van de geïllustreerde wereld van Johanna Basford. Gedrukt op het mooiste inkleurpapier is dit boek geschikt om met alle kleurmaterialen in te kleuren.

Sandy’s bevindingen.

Mijn eerste indruk, ik ga er maar niet omheen draaien: wow! Bij het openen van de verpakking blijkt dit boek groter en dikker dan ik van eerdere boeken van Johanna Basford gewend was. Evi blijkt een heerlijk dik boek te zijn. Tijdens het doorbladeren voel ik meteen het enthousiasme opborrelen: de kleurplaten zien er stuk voor stuk schitterend uit. Echt de mooie kwaliteit welke we van Johanna Basford gewend zijn. Het papier is mooi stevig, dubbelzijdig bedrukt en heerlijk glad. Volgens de omschrijving kan ik er zowat met alle materialen op werken. Uiteraard zijn alcoholmarkers en veel nattigheid hier wel op uitgezonderd. En dus..ga ik lekker aan de slag.

Het boek kleurt precies zoals ik had gehoopt: de kleurpotloden, de fineliners, (glitter)gelpennen en de stiften, ze doen het er allemaal goed op. Mijn Derwent Inktense potloden gaan geweldig goed zelfs. Ik merk aan mezelf dat ik met veel plezier en een erg ontspannen gevoel zit te kleuren. Tussen het kleuren door lees ik het verhaal ook gelijk. Het is een heel leuk verhaal geworden: ik ga dit boek met veel plezier aan mijn zoontje voorlezen binnenkort.

Wist je dat?

Tijdens het ontwerpproces heeft het dochtertje van Johanna Basford een vel papier te pakken gekregen. Ze heeft er toen stiekem een kunstwerkje van zichzelf op getekend. Basford vond dat zo aandoenlijk, dat ze de tekening van haar dochter in het boek heeft verwerkt. Ik vond dit zó schattig om te lezen en te zien dat ik je dit niet wilde onthouden. KIJK DAN!

Conclusie.

Van alle toch al erg mooie boeken die Johanna Basford heeft uitgebracht is Evi en de gekleurde vlinder absoluut mijn favoriet! Wat een ontzettend tof boek. Sprookjesachtig mooie kleurplaten die tezamen ook nog eens een ontzettend leuk verhaal vormen. Ik ben een beetje verliefd geworden. Het is niet voor niks dat we met ons project ‘Het Reizende Kleurboek‘ voor Evi hebben gekozen. Nu kunnen alle meer dan 50 deelnemers de komende maanden mee gaan genieten van dit geweldig mooie kleurboek. Het boek is overigens al bij de tweede deelnemer aangekomen. Ik zal hier binnenkort een eerste update over gaan publiceren….stay tuned ;-)

Productinformatie

Auteur: Johanna Basford
Taal: Nederlands