REVIEW: Derwent Inktense aquarel kleurpotloden

Admin
Site Admin
Contacteer:

REVIEW: Derwent Inktense aquarel kleurpotloden

Bericht door Admin »

Afgelopen zomer kocht ik voor mezelf een grote set Derwent Inktense aquarel potloden. Ik kocht een houten kist met daarin 72 verschillende potloden. Zoals de naam al doet vermoeden zijn dit geen gewone aquarel potloden: deze potloden werken op basis van..inkt! Vandaag vertel ik wat meer over dit product en vertel ik je wat ik van de Inktense potloden vind.

review derwent inktense passion 2 create.jpg

Wat zegt Derwent zelf over dit potlood?
Derwent Inktense pencils are our best watercolour pencil ever! You can use them dry but mix them with water and WOW! the colour turns into vibrant ink. Once it’s dry the colour is fixed and you can work over the top of it, and, because it permanent it’s great for using on fabric such as silk and cotton!
Nederlandse uitleg van het internet:
Derwent Inktense aquarelpotloden zijn geen gewone aquarelpotloden. De diepe en intense pigmenten zijn wateroplosbaar, maar gedragen zich als een inkt. Als de inkt droog is laat het zich niet meer mengen met water. Dit maakt de Inktense potloden geschikt voor gebruik op textiel zoals zijde en katoen. Na applicatie is de stof op 30 graden wasbaar. De potloden zijn ook zeer goed droog te gebruiken.
Hoe gebruik ik deze potloden?
Derwent Inktense potloden hebben een prachtige werking: je kunt ze heel goed gebruiken om er gewoon zo mee te kleuren: de potloden hebben een erg mooie kleurafgifte. Maar, je kunt er nog meer leuks mee: gebruik deze potloden in combinatie met water (bijvoorbeeld een waterbrush) en je kunt er prachtig mee aquarelleren. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Zelf heb ik twee verschillende manieren toegepast:

1. Kleur direct aanbrengen op je kleurplaat. Vervolgens met een waterbrush heel voorzichtig uitvegen tot een voor jou gewenst resultaat.
2. Gebruik je waterbrush om direct pigment van het potloodpuntje af te ‘schrapen’. Wanneer de punt verzadigd is met inkt kun je hem als schilderskwast gebruiken.

In onderstaand Youtube filmpje zie je duidelijk hoe je deze technieken het beste kunt toepassen:

review derwent inktense.jpg

Mijn bevindingen.
Ik heb de potloden toegepast op een kleurplaat van Julia Woning. Ik heb afwisselend de twee bovengenoemde technieken gebruikt om te zien welke ik het fijnst vond. Zelf vond ik de tweede techniek het leukst om te doen. Het kost wel wat tijd maar het resultaat is echt geweldig:

tropisch-regenwoud-julia-woning-kleurboek.jpg

Het is voor het eerst dat ik überhaupt aquarel achtige potloden gebruik en dan krijg ik er meteen zo’n toffe en kleurrijke kikker mee op papier. Ik vind de kleuren geweldig mooi tot leven komen op het papier. De aquarel-effecten vind ik echt schitterend, ik zou me nog bijna een heuse kunstenaar gaan voelen, haha ;-) Kortom: ik ben bijzonder tevreden met mijn potloden. Ze doen precies dat wat ik er van tevoren van had gehoopt.

Handig om te weten: de kleuren worden aangegeven op de uiteindes van de potloden. Ik merk dat deze soms iets kunnen afwijken van het uiteindelijke resultaat. Ik denk dat dit mede komt door de toepassing van het water. Mocht je zoiets storend vinden dan is het aan te raden om een kleurschema voor jezelf te maken.

Productinformatie:
Derwent Inktense potloden zijn verkrijgbaar in verschillende sets:
12 stuks, 24 stuks, 36 stuks en 72 stuks.
De potloden zijn tevens los verkrijgbaar.
De prijzen van de artikelen zijn vrij wisselend.

Derwent Inktense potloden zijn onder andere verkrijgbaar bij bol.com.

Plaats reactie