Centraal Moestuin Topic 2020

Plaats reactie
Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Centraal Moestuin Topic 2020

Bericht door Freya »

Welkom bij het centrale Moestuin Topic voor dit seizoen. Ben jij van plan om een moestuin(tje) aan te gaan leggen? Dan kun je hier je foto's delen, vragen aan anderen stellen, ideetjes uitwisselen, etcetera. Het maakt echt niet uit of dat je nu een groot stuk eigen grond hebt, of een paar bakken op je balkon hebt staan. Of je nu groenten of kruiden gaat kweken, in een kas of in een vierkantemeterbak.... Alle soorten moestuinen, groot en klein, zijn hier van harte welkom :liefde :liefde

moestuin pompoenen.jpg
moestuin pompoenen.jpg (135.06 KiB) 7501 keer bekeken
(foto van vorig seizoen)

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: Centraal Moestuin Topic 2020

Bericht door Freya »

Ik heb de eerste stappen voor een nieuwe moestuin gezet. Bij iemand uit de buurt kan ik aankomend weekend aarde komen ophalen om de moestuin flink mee op te hogen. Als het goed is ben ik dan van het regenwaterprobleem verlost :-) Daarnaast heb ik vanmorgen de eerste zaadjes in mijn kweekbakje geplant: tomaat, broccoli en boontjes. Later volgen de wortels en de pompoenen nog <3

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Toevallig vandaag ook de eerste dingen voorgezaaid. Wel met oud zaad, dus ik hoop dat er wat van komt. Met alleen levensnoodzakelijke verplaatsing die mogen, kan ik niet naar het tuincentrum tot ik dierenvoer nodig heb. Dus dan proberen we het zo.
Ik heb een hoop kruiden, raketsla, suikererwten en sluimererwten, tomaat, en wilde aardbei in potjes op de vensterbank staan. Hopelijk komt er toch iets op.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik weet niet hoe oud je zaden precies zijn maar volgens mij blijft het meeste wel een poosje goed, als je het goed bewaart. Op mijn zakjes hanteren ze ook een houdbaarheidsperiode van 2 jaar. Ik ga voor je duimen dat ze het nog doen! :D

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

De afgelopen 2 dagen zijn als een speer gegaan, jeetje! Mijn broertje kwam gisteravond met een aanhangwagen en gereedschap en is meegegaan met het ophalen van de berg aarde. het bleken 11 kruiwagens vol te zijn, nèt genoeg om de moestuin mee op te hogen.

moestuin aarde.jpg
De berg aarde was in grote kleibrokken opgedroogd en vanmorgen heb ik met hulp van mijn ouders de brokken klein gehakt en gesloopt. Wat een gigantisch baggerwerk, haha! Tussendoor nog wat stenen en andere troepjes uit de berg gevist. Toen mijn ouders weg waren kwam de volgende hulp langs: iemand met heel veel tuinders ervaring. We hebben de brokken nog verder verkleind, nog meer losse steentjes verwijderd en vervolgens alles omgespit, vermengd met potgrond en daarna nog eens doorgespit. In de tussentijd heb ik een hele berg goede tips gekregen, ik weet nu ook veel beter hoe ik het dit jaar ga aanpakken. Waar komen de tomatenplanten, in welke volgorde ga ik zaaien, etc......Zóveel bruikbare informatie, geweldig! Heb er al helemaal zin in!

moestuin aarde 2.jpg

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Nou, dat gaat lekker vlot. De eerste groentebaby is gistermiddag al gezellig boven de grond komen piepen. Blijft toch een mooi gezicht, als je het mij vraagt <3

babyveggie.jpg

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Jeeej!! Tof Sandy!!

Hier gaat het ook goed met een heel deel van de potjes. De erwten en tijm staan al cm's boven de grond. Het grootste deel van de kruiden en de cherrytomaatjes zijn al ontkiemd. Bij de zonnebloemen en rucola zijn er sprietjes uitgekomen, maar durf ik nog niet te zeggen of het van het zaad is, of onkruid :-p

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Oh wat leuk dat er ook bij jullie e.e.a. aan het ontkiemen is! Ik liet de kleine groentebaby vanmorgen aan Ruub zien (en toen zag ik dat er inmiddels meer is uitgekomen) en hij vond het meteen weer helemaal tof en gaat de kweekbak nu nauwlettend in de gaten houden <3

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

moestuintjes.jpg
Grow, babies, grow! :yay

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

De brocoli en cherrytomaten gaan gigantisch hard. Ik heb ze vandaag allemaal in een eigen potje moeten zetten zodat ze ruimte hadden. We zijn even heel inventief moeten wezen en hebben alle melkkartons van de afgelopen maand opengeknipt en uitgewassen daarvoor :-p Wat een stank!
De tijm en erwten zouden ook nog groter moeten, maar de melkbrikken zijn op. Morgen maar eens verder zoeken ;-)
Het enige wat niet is opgekomen, is de spinazie, de zonnebloempitten (heeeel oud), en de wilde aardbei (zaad al 5 jaar vervallen, oeps)
Aan dit tempo moet ik ze binnenkort gaan uitplanten, maar daar was ik dus wel niet op voorbereid. Ik heb geen moestuin klaarliggen:-p

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Wat leuk dat het bij jou zo hard gaat! Heb je inmiddels al wat voorbereidingen kunnen treffen voor je moestuin? Hier begint het kleine spul nu ook lekker te groeien:

veggiebabies.jpg

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Tijd voor een update!
Ik heb onlangs de eerste plantjes buiten gezet. De boontjes staan met zijn achten in de moestuin. 'Maar Sandy, ik zie maar 6 plantjes op je foto?' Dat klopt, maar gek genoeg vond ik vorige week 2 kleine bonenplantjes in de moestuin. Ik heb ze er niet gezet, ik denk dat misschien een van de kinderen ze er stiekem geplant heeft. En dus heb ik mijn 6 plantjes bij de 2 verrassingsplantjes geplaatst.

moestuin boontjes.jpg
Verder heb ik wortelzaad en pompoenzaad gezaaid en staan de tomatenplantjes er ook. Een deel van de tomaatjes staat in de moestuin en een deel in een grote pot op een andere plek in de tuin. De broccoliplantjes zijn helaas gestorven, ik denk dat ik in de plaats daarvoor aardappels ga proberen maar daarover moet ik eerst wat meer informatie inwinnen :D

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Leuke update: de aardbeistekjes die ik van een vriendin kreeg slaan goed aan. Zo goed zelfs, dat ik ze naar de grote pot ga verhuizen aankomende week. Ze barsten er nu al bijna uit, haha :grin

moestuin aardbeien.jpg

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

Ik heb op het moment komkommer en tomaten plantjes staan, gezaaid en ze komen lekker op.
Vind het echt zo mooi om te zien hoe het groeit.
Eerdaags hoop ik nog paprika en aardbeien ofzo te gaan zetten.
Ik heb geen tuin maar zo op het balkon is het ook erg leuk om wat te hebben staan..
Ook heb ik bakjes met gras staan voor de caafjes.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Je kunt inderdaad heel prima vanuit bakken moestuinen <3 Ik heb zelf tomatenplanten in een grote buitenpot staan en ze gaan, zeker nu het weer geregend heeft, als een trein! Heel erg leuk om te zien.

De moestuin zelf gaat ook steeds beter. De boontjes zijn al hoger geworden dan wat er op het zakje stond, dus ik ben nu op zoek naar nieuwe (bamboe)stokken. De aardappelplantjes komen ook de grond uit en mijn komkommerplant begint ook al lekker te groeien. Leuk om te zien! Ik heb nog één stukje grond over, moet nog even bedenken wat ik daar wil en kan neerzetten. Is een stukje in de schaduw, namelijk...

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

Mijn tomaten plant gaat hard joh en heb ook paprika staan.
We willen eerdaags nog wat potten bij zetten.
Toch heerlijk om te zien zo.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

De tomaten gaan hier ook goed hard nu, zo mooi om te zien. Paprikaplantjes heb ik ook, maar die gaan hier vrij traag, is dat bij jou ook? Of groeien die van jou wel snel?

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

Paprika komt nog niet op.
De tomaat gaat ontzettend hard.
Hoop eigenlijk nog aardbeien te zetten.

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Jennn »

Mijn tomaten gaan opeens keihard! De sla en de radijsjes doen het ook goed, en de aardbeien zijn meestal helaas al aangevreten voordat ik ze kan pakken :(

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

De moestuin gaat goed! Door de droogte had alles het moeilijk en de groei was vrij minimaal maar nu zie je de moestuin elke dag groener worden, echt keigaaf <3 Ik moet alleen even kijken voor een andere sproeikop voor mijn tuinslang, de huidige sproeit bijna niet meer. Gevolg: een grote gore modderbende, oeps.... :-(

@Jennn, ik lees bij veel mensen dat ze problemen met hun radijsjes hebben, dus leuk om te lezen dat het bij jou gewoon goed gaat :D

Op de foto's zie je mijn boontjes: ze groeien goed en er blijven maar bloemen en boontjes bijkomen. Het plantje zou zo'n 30 cm. moeten worden maar gaat nu aan de 50 cm zitten. yay!

boontjes.jpg
boontjes 2.jpg

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Jennn »

Grappig, de radijsjes waren hier juist de eerste die zich lieten zien.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Foto update! Doordat het nu zo veel regent groeit het hier echt als een malle. Echt ongelofelijk leuk om te zien! In de droge periode gaf ik 3 keer per week water en zelfs dan zag je de planten amper groeien maar nu begint het hier in een kleine groene oase te veranderen. Ik ga nu zeker 2 keer per dag even kijken en ik zie steeds weer nieuwe boontjes of bloemen tevoorschijn komen <3

moestuin 2020.jpg

Ik heb nog één hoekje vrij. Daar wil ik later nog iets neerzetten maar ik moet even kijken wat. Het is een schaduwrijke plek waar de zon minder veel schijnt. Tips zijn welkom!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Hieperdepiep, hoera! Ik heb vandaag mijn eerste oogst gehad: doperwtjes! Ik riep de hele tijd dat het boontjes zijn maar had me vergist, een leuke verrassing dus :grin

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Het gaat hier momenteel echt als een tierelier, ongelofelijk <3 Het groeit zelfs zo hard, dat de paprikaplantjes helemaal overwoekerd raakten door de aardappelstruiken. Ik heb ze voorzichtig uitgestoken en zag tijdens het uitsteken dat er nog een tomatenplantje tussen stond waarvan ik dacht dat het een poosje terug al dood was gegaan. 3 paprika's en het tomaatje kregen een nieuwe plek in de moestuin:

moestuin paprika.jpg

En verder, tja, het ziet er gewoon erg groen en gezellig uit op het moment:

moestuin overzicht.jpg

Als het weer vanmiddag opklaart loop ik naar de dierenwinkel voor een pak stro. De grond is flink nat en ik wil niet dat mijn (toekomstige) komkommertjes en pompoenen gaan liggen rotten dus ik ga een strobedje aanleggen.

Tot slot nog een foto van mijn pot met tomatenplanten-oerwoud. De eerste tomaatjes zijn gespot! <3

moestuin tomaat.jpg

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Korte foto-update: de eerste snackkomkommers zijn ook gespot. Kijk dit leuk zijn.... <3

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Gisteren heb ik de eerste snackkomkommers geoogst. Kijk ze eens leuk zijn! Ik ga deze week veel komkommers eten, want na deze 5 komen moet ik er nog 2 oogsten. En er komen er nog meer aan <3

De eerste pompoentjes en augurkjes heb ik inmiddels ook gespot en ook de tomaatjes gaan goed. En hoe gaat het in jullie moestuintjes?

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Tijd voor een update. Ik had er een beetje een hard hoofd in: precies tijdens mijn vakantie kwam de grote hittegolf dus ik was een beetje bang voor hoe ik alles bij thuiskomst zou aantreffen. Op de avond voor vertrek heb ik de hele tuin dik anderhalf uur bewaterd en toen....fingers crossed. En het viel niks tegen! Er hingen weer heel wat nieuwe komkommertjes in de struiken en de pompoen was een meter verder de tuin in gegroeid. Alles stond er piekfijn bij, yay!

Heb inmiddels de eerste tomaten geoogst, Ruben en ik hebben samen aardappels gerooid, de eerste pompoenen beginnen hun kleur al te krijgen en heb ook al wat paprikaatjes gespot. Yum! Gisteravond heb ik een heerlijke komkommer/tomaatsalade gemaakt en die is helemaal opgegaan <3

moestuin paprika groen.jpg
moestuin oogst.jpg
moestuin pompoen groen.jpg

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

bij mij groeit het goed maar er zitten nog geen vruchten aan, ik weet eigenlijk niet of ik dit jaar nog iets kan verwachten.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Mijn komkommerplanten zijn op en inmiddels uit de moestuin verwijderd. Ik heb nu nog tomaten, paprika's en twee soorten pompoenen liggen. Gewone oranje pompoenen en groene Hokkaido's. De eerste gewone pompoen heb ik vandaag geoogst en eerdaags kan ik ook twee Hokkaido's binnenhalen :grin

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Het moestuinseizoen loopt hier stilletjesaan op het eind. Ik heb nog 2 pompoenen in de groei, een paar paprikaatjes in aantocht en één tomatenplant met groene tomaatjes maar ik weet niet of dat die tomaten het nog gaan halen om mooi oranje/rood te kleuren. Ik wil het nog maximaal een paar weekjes aankijken en dan ga ik de boel leegruimen en winterklaar maken ^_^

paprikaatjes.jpg

Plaats reactie