Het huishoudhoekje

Plaats reactie
Kirsten
Moderator

Het huishoudhoekje

Bericht door Kirsten » 14 apr 2019, 11:44

Iedereen heeft er mee te maken, het huishouden.

In dit topic kunnen we tips uitwisselen, frustraties delen, noem maar op.

Werk je volgens een schema? Hoe ziet die er dan uit?

Dat kan in dit topic allemaal besproken worden 😊

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: Het huishoudhoekje

Bericht door Sandy » 14 apr 2019, 12:21

Leuk topic!

Ik ben chronisch ziek en ben dus heel erg aan schema's en dergelijke gebonden. Hou ik me daar niet aan dan loopt het al snel mis. Op maandag heb ik een huishoudelijke hulp. Als ik het fysiek aankan doe ik op mijn tempo met haar mee, en als ik teveel pijn heb drink ik thee en werk ik de mailbox bij ;-)

Op de andere dagen doe ik het altijd als volgt: in de avond kijk ik even hoe ik mijzelf voel. Ik maak dan een to-do list voor de volgende dag, welke ik dus bepaal aan de hand van hoeveel pijn dat ik heb, etc. Ik kijk dan ook gelijk even of ik de volgende dag boodschappen moet halen en of ik nog andere zaken moet doen zoals de huisarts bellen, bij de gemeente langs of een afspraak voor Ruben moet maken. Zo kan ik van tevoren al goed inschatten hoe mijn volgende dag gaat worden qua inspanning en kan ik alles zo mooi over de week verdelen.

Boodschappen haal ik een paar keer per week. Ik heb geen rijbewijs dus alles gaat op de fiets mee. Ook hier weer: afhankelijk van hoeveel pijn dat ik heb, ik kan niet te veel in één keer meenemen. Op vrijdags haal ik mijn 'hoofdboodschappen' bij de voedselbank. Dat bestaat merendeels uit pakken en flessen drinken, vlees, brood en de welbekende 'pakjes en zakjes'. Verswaren zitten er niet zo vaak bij dus die haal ik doordeweeks. Denk aan melk, groenten, fruit maar ook toiletpapier en spullen voor de katjes.

Poetsspullen heb ik eigenlijk vanalles wel wat in huis. Zelf ben ik gek op Dettol (allesreiniger, de pure variant is erg duur) en ik heb een fijne schimmelreiniger voor de badkamer, van HG. Die stinkt wel enorm. Groene zeep gebruik ik met water en daar maak ik een mengsel van waarmee ik planten behandel die last hebben van beestjes. Momenteel heb ik Blue Wonder voor de kalkaanslag maar daar ben ik niet tevreden over. Wie weet er een echt goede kalkverwijderaar? Met name op de glazen doucheruit is de kalk nog te goed te zien :nope
Ik heb hier ook een sprayflacon Alleskönner staan, die kreeg ik toen ik huishoudelijke hulp in huis kreeg, als cadeautje. Je kunt het voor vanalles en nog wat gebruiken en werkt heel goed. Je ziet het vuil gelijk losweken als je het er op sproeit. Kent iemand dit merk?

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 14 apr 2019, 12:33

Ik heb geen vast schema voor het huishouden. De reden daarvoor is heel simpel: ik heb al in geen jaren vaste vrije dagen gehad. In de periodes dat ik zonder werk zat, had ik ze wel. Maandag stoffen en zuigen, dinsdag wc en douche schoon, donderdag stoffen (mijn man is allergies voor huisstof dus dat moet zeker 2x per week) en op maandag en donderdag boodschappen.
Andere klusjes, zoals wassen en schoonmaken, had ik geen schema voor.

Nu ik weer werk is het enige dat ik volgens een vast schema doe, het caviahok schoonmaken. Maandag, woensdag en vrijdag.
Ik doe mijn boodschappen altijd zo vroeg mogelijk in de ochtend. Op de eerste dag van de week die ik niet werk, meestal is dat maandag, kook ik alvast voor de dagen die ik wel werk zodat ik niet om 7 uur 's avonds nog eens aardappelen hoef te gaan staan schillen. Ik vries het in per portie.

Momenteel, nu we nog in de verhuiszooi zitten, versloft het huishouden verschrikkelijk. Ik kom er meestal niet eens aan toe om te wassen. Maar dat komt allemaal wel weer als straks alles een plekje heeft en ik weer wat meer rust in mijn kop heb.

Do what you love and love what you do

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten » 14 apr 2019, 13:37

Ik heb voor ons een tijdje terug een schema gemaakt. Mede omdat Jeroen ADHD heeft en ik vind overzicht erg prettig. Het is alleen niet zo dat we ons er strak aan houden. Nu al helemaal niet met Jeroen zijn burn out...

Voor nu vind ik het belangrijk dat de woonkamer en keuken netjes zijn, omdat daar de ouders en kinderen komen (ze komen via de achterdeur binnen en dan staan ze direct in de woonkamer). Als er een beetje vaat op het aanrecht staat, tja. Hoort erbij. Er word hier ook geleefd.
Sowieso neem ik na de eetmomenten de tafel af met een doekje, niet iedereen eet even netjes en appelstroop plakt nogal :emo

Ik doe mijn best om het allemaal op orde te houden, maar als het niet lukt. Is het ook niet zo erg.

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten » 20 mei 2019, 14:03

Nu ben ik toch even benieuwd hoe sommige mensen het doen... Een baan, kinderen en het huishouden...

Ik zie bijvoorbeeld mijn buurvrouw nog regelmatig poetsen en koken na een lange werkdag, ze heeft 2 kinderen, waar ze ook haar handen vol aan heeft...

Ik ben al blij als het mij überhaupt lukt om na mijn werk nog iets gedaan te krijgen...

Is het gewoon simpelweg balans? En hoe kom je aan die balans? Of is dat een "mamaknop"?

Ik geef het toe... Ik ben jaloers op de georganiseerde huishoudens.

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 20 mei 2019, 14:37

Ik denk dat dat een kwestie is van een heel strakke structuur/planning hebben, een sterk/gezond lijf hebben (om het allemaal aan te kunnen) en wellicht scheelt het ook als je huisgenoten van zichzelf ook opgeruimd zijn en dus goed bijdragen. Het hangt van verschillende factoren af, denk ik.

Hier is het wel goed georganiseerd maar dat is wel omdat ik thuis zit (en dus tijd heb), een behoorlijk strakke planning heb en omdat ik een keer per week hulp in huis heb. Voorheen was het ook altijd een chaos, haha!

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 21 mei 2019, 08:12

Ja, ik heb ook echt bewondring voor hoe werkende moeders dat doen. Ik denk dat het ook echt discipline vraagt van je. Je moet wel. En de anderen zullen, voor zover mogelijk, zo veel mogelijk mee moeten helpen. Jonge kinderen kunnen dat natuurlijk nog niet echt, maar als ze wat ouder zijn wel en de partner (als die er is) ook. Hoewel ik weet dat er helaas nog steeds mannen zijn die vinden dat het huishouden voor de vrouw is ook al werkt ze fulltime en dat er ook nog vrouwen zijn die dat dus ook nog steeds pikken.

Zelf sta ik er ook wel alleen voor wat het huishouden betreft, dat komt omdat mijn man door zijn ziekte er gewoon nog toe in staat is. Hij is de hoofdkostwinner en full time werken houd hij maar net aan vol. Dus werk ik part time en doe daarnaast het huishouden. Maar kinderen hebben we niet en dat scheelt natuurlijk wel. Na werk ben ik te moe om nog wat te doen. Ik ben ook pas om 7 uur thuis en dan wil ik niet meer koken. Dus kook ik vooruit op de dagen dat ik vrij ben. Voor ik naar werk ga doe ik wel nog van alles: ik verzorg de dieren, ruim de vaatwasser leeg en voor zover dat kan vast weer in, breng vuilnis/oud papier/de containers weg, ruim op, dat soort klusjes. De grote dingen als stoffen, zuigen en wassen doe ik als ik vrij ben.

Do what you love and love what you do

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus » 21 mei 2019, 23:27

Wij hebben wel een schema maar er word ook dagelijks opgeruimd afwas toilet en was tafel schoon gemaakt de dieren natuurlijk.
Op maandag alles in woonkamer en hal afstoffen stofzuigen en dweilen
Op dinsdag doe ik extra klusjes op woensdag de woonkamer opruimen stofzuigen en dweilen en de badkamer
Donderdag woonkamer
Vrijdag de slaapkamers
Was draaien iedere dag vouwen en strijk op maandag.
Vuilnis is Guido zijn taak.
Boodschappen doet Guido of samen
Dieren verzorg ik wandelen met demi is wisselend wie er gaat of samen
Koken is wisselend of samen.
Balkon opruimen vegen is Guido zijn taak
En we ruimen 2x per jaar alles op dus trekken we alles leeg en kijken wat weg mag.
De ren van de cavias maak ik om de dag schoon en 2x per week nieuwe doeken erin en de vuile was met de hand wassen.

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten » 22 mei 2019, 13:53

Gisteren ben ik ff flink bezig geweest beneden. Er waren 2 kindjes te spelen, maar die kunnen zich echt heel goed vermaken, dus heb ik daar ff goed gebruik van gemaakt. Ik wilde het komende weekend ook ff goed stofzuigen en dweilen, maar heb vandaag de mazzel dat er een afzegging was. Dus na het broodje eten ging het enige kindje dat ik nog had slapen en kon ik mooi ff aan de gang met het stofzuigen en dweilen beneden.

Als het kindje straks is opgehaald ff gauw wat boodschappen doen voor de opvang en dan vind ik het wel weer even mooi geweest. :P

Plaats reactie