Ijsrecepten!

Plaats reactie
Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Ijsrecepten!

Bericht door Juuth » 18 apr 2019, 00:29

Met de zomer in aantocht, leek het me wel leuk om een ijsreceptentopic te maken :D Ik ben dól op softijs en heb sinds kerst ook een eigen ijsmachine. Helaas één waarbij de ijsbak eerst nog de diepvries in moet, maar een leuk ding om mee te beginnen!

Ik heb begin van dit jaar dus ook een héérlijk ijsrecept geprobeerd en ben van plan om er nog véé meer uit te proberen! Wie maakt er nog meer zelf ijs? :D Waterijsjes, softijsjes, of iets anders?

Recept blueberry marhmallow
250 ml slagroom
500 ml volle melk
397 gr gecondenseerde melk
2 theelepels vanille aroma
300 gr blauw bessen
mini-marshmallows naar eigen inzicht
1 reep witte chocolade
blauwe kleurstof (optioneel)

De basis begint natuurlijk bij het mengen van de slagroom, volle melk, gecondenseerde melk en vanille aroma. Zorg dat alles goed gemengd is tot een gladde vloeistof. De gecondenseerde melk wil wel eens wat moeite kosten soms. Gebruik een mixer of een sapcentrifuge om de blauwe bessen te pureren. Houdt een paar blauw bessen opzij voor de garnering. Doe de sap en de gepureerde restjes van de blauwe bessen bij het mengsel in en gebruik eventueel een paar druppels blauwe kleurstof en mix het goed tot het mengsel op kleur komt.
Zet een laag pannetje op het fornuis op laag vuur. Breek de witte chocolade in kleine stukjes zodat het makkelijk smelt. Witte chocolade gaat brokkelen en wordt hard wanneer het te warm wordt, dus je kunt het eventueel ook au bain-marie smelten als je dat makkelijker vindt. Giet iets meer dan de helft in het mengsel en meng het opnieuw. De andere helft kun je laten afkoelen, dit gaan we later nog een keer smelten en gebruiken. De chocolade wat je nu in het mengsel giet, zal snel gaan stollen. Zorg dat je goed over de bodem heen gaat tijdens het mengen, want zo ontstaan je chocoladestukjes in het ijs. Wanneer je het hebt gemengd en je voelt de chocolade niet meer stollen op de bodem, kan het mengsel in de ijsmachine. Doe de mini marshmallows er bovenop. Deze worden door de machine door het ijs gemengd wanneer het bevriest.
Als je geen ijsmachine hebt, kun je de gebruikte kom in de vriezer zetten. Zorg dat je voldoende tijd hebt om het ijs in te vriezen, want je kunt dan het beste elk uur het mengsel omscheppen en mengen, zodat het ijs lekker luchtig en schepbaar blijft. Na ca. 6 tot 8 uur zal je ijs dan klaar zijn. Met de ijsmachine is het na ongeveer 1 uur klaar om in de vriezer verder te bevriezen.
Als het ijs klaar is, smelt je de overgebleven witte chocolade opnieuw. Hier gaan we rolletjes mee maken. Zorg dat de chocolade niet te warm wordt, zodat je een mooi gladde vloeibare chocolade krijgt. Giet het vervolgens op een schaal en zet het ca. 20 minuten weg in de koelkast om te stollen. Je hebt dan een mooi plakaat chocolade. Neem een taartstrijker en plaats deze langs de rand van de chocolade op de schaal en druk het chocolade omhoog. Als je een beetje oefent, kun je hier hele mooie rolletjes mee maken. Bewaar de rolletjes in de koelkast tot gebruik. Als je liever chocoladevlokken hebt in plaats van rolletjes, kun je dat op dezelfde manier doen en de rolletjes fijner knijpen.

Garnering
Om het ijs mooi op te dienen pak je twee bollen van het schepijs en plaats deze op het midden van een bord. Leg een chocoladerolletje bovenop het ijs. Leg vervolgens de blauwe bessen op een speelse manier op het bord. Klaar om te serveren en eet smakelijk!

Afbeelding

MusEnSus
Actief forumlid

Re: Ijsrecepten!

Bericht door MusEnSus » 18 apr 2019, 09:01

Zalig! Hoe tof zeg! Het is de duur van het proces (geen ijsmaker) die me al een paar keer last minute heeft tegengehouden om er toch aan te beginnen. Maar jouw ijs ziet er geweldig uit!

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 18 apr 2019, 12:10

Ik heb mijn eerste ijsbombe ook met de hand gemaakt in plaats van met een ijsmachine, haha. Duurt inderdaad heel erg lang en je moet er dan echt een volle dag voor plannen om te maken bijna. Maar het is zeker wel te doen hoor! :D Zal het recept van die ijsbombe later ook even plaatsen! Ben nu wel héél blij dat ik een ijsmachine heb hoor, scheelt toch wel een hele hoop gedoe :D

MusEnSus
Actief forumlid

Bericht door MusEnSus » 18 apr 2019, 12:46

Receptjes zijn altijd tof!
Dat met de hand, gaat het hier niet worden. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit acht uur thuis ben zonder het nachtwerk te laten worden :-p Maar potdekke, als ik dat zo lees, heb ik toch zin om het eens te proberen.

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 18 apr 2019, 16:32

Oh heerlijk, een dikke like voor dit topic!! <3

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 18 apr 2019, 22:24

net vanmiddag weer een nieuw recept geprobeerd, staat nu op te stijven in de diepvries, haha. Zal daar later nog even een review van geven, maar eerst nog maar even de ijsbombe die ik dus heb gemaakt zónder ijsmachine. En hij was goddelijk lekker, haha!

Ingrediënten
397 gr gecondenseerde melk
500 ml volle melk
250 ml slagroom
2 theelepels vanille aroma
ca. 50 gram verse munt
80 gram pure chocolade
1/3 theelepel zout
groene kleurstof (optioneel)
Botercrème
Marsepein figuurtjes
Poedersuiker
1 cake (gebakken of gekocht)

Muntijs maken
Het begint natuurlijk met het maken van muntijs. Natuurlijk kun je als je een beetje je best doet ook muntijs kopen en dat kan natuurlijk ook. Maar je kunt het ook vrij simpel zelf maken voor nog geen €15,00. En nee, daar heb je dus geen peperdure pepermuntolie voor nodig! Als je een eigen muntplantje hebt, kun je het gewoon vers maken en de smaak wordt er niet minder om. Als je verse munt gebruikt, zoek dan de meest groene blaadjes die niet verkleurd of aangegeten zijn door slakken. Grote kans dat je dan blaadjes pakt die al niet erg lekker meer zijn. Snijd ze heel fijn en pureer het met ca 50 ml melk. Komt niet zo heel nauw aan en mocht je geen blender of staafmixer hebben kun je ook op de snelste stand zo veel mogelijk de blaadjes kneuzen. Zo komt de smaak in de melk en krijgt je softijs straks die lekkere smaak.
Vervolgens meng je de gecondenseerde melk, slagroom, vanille aroma, zout, kleurstof en de rest van de melk met elkaar. Doe dit bij voorkeur in een kom die geschikt is om lange tijd in de diepvries te zetten, want na het mengen doe je er wat vershoudfolie overheen en mag het direct de diepvries in. Roer het mengel elke 60 tot 90 minuten om tot het bijna bevroren is. Dit is meestal na zo’n 4 uur het geval. Hak de chocolade in hele fijne stukjes en meng het door het bijna bevroren softijs. Zet het nog een uurtje terug in de diepvries om goed uit te harden.

Ijsbombe maken
Pak een tweede kom die eveneens geschikt is voor de diepvries. Doe hier eerst een laag vershoudfolie of aluminiumfolie in, zodat je de ijsbombe straks makkelijk uit de kom kunt halen. Snijd de cake in pakjes (ik heb de goedkoopste cake van de Albert Heijn gebruikt) en beleg de randen van de kom. Druk de plakken nog wat extra aan zodat je goed de vorm van de kom krijgt. Hierna schep je het ijs in de kom. Druk ook dit goed aan met de achterkant van een lepel en zorg dat het goed verdeeld is. Leg er vervolgens nog een laagje cake op en druk het geheel goed aan, zodat er geen lege ruimtes in de ijsbombe zitten. Sluit de kom weer af met vershoudfolie of aluminiumfolie en zet het terug in de diepvries voor minimaal 2 uur.
Maak de botercréme klaar volgens de verpakking en met er ook gelijk de kleurstof door en eventueel een paar drupjes vanille aroma op het wat meer smaak te geven. Haal de kom uit de diepvries en haal de ijsbombe er ook uit. Zet deze met de platte kant naar onderen op een bord. Spuit of smeer de botercréme op de ijsbombe. Ik heb het gesmeerd, maar je kunt het ook met een spuitmondje doen en er leuke figuurtjes op maken. Strooi na de botercréme een flinke laag poedersuiker over de hele bombe, dus ook de zijkanten even goed meenemen. Hak de chocolade fijn, bijna tot stof, en strooi dit over de botercréme. Dit kun je doen met een hakmes of een hamer. Plaats de marsepein figuurtjes en bestrooit als laatste met nog een klein laagje poedersuiker.
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie