Sinds vorig jaar ben ik actief plannen aan het maken om een eigen bedrijf te beginnen. Niet in het fokken van de egels, ook al blijft dat onwijs leuk en blijf ik dat wel als hobby doen. Nee, ik run al een paar jaar een website met veel informatie en dat is inmiddels uitgegroeid tot een platform dat zich bezig houdt met onderzoek & educatie. Is daar een markt voor dan? Nouja, misschien niet persé om daar gelijk een gigantisch instituut voor te bouwen, maar wel om niet-wetenschappelijk onderzoek te doen over deze exotische dieren dat met name gericht is op de houders van de dieren en om academische instituten te triggeren om meer onderzoek te doen! Klinkt allemaal heel ingewikkeld, haha.
In feit verzamel ik stambomen om onderzoek te doen naar de vererving van kleuren en voer ik surveys uit om basisonderzoek te doen naar de meest voorkomende gezondheidsproblemen. Van daaruit ga ik kijken naar welke ziekten het meest voorkomen bij welke kleur en zo kun je uiteindelijk er achter komen of er problemen zijn die genetisch vastliggen én meekomen met bepaalde zwakkere kleuren. Inmiddels doe ik ook microscopisch onderzoek, wat momenteel vooral nog gericht is op de verschillen in pigment in de stekels bij verschillende kleuren egels. En heb ik vastgelegd hoe de stekels zijn opgebouwd. Allemaal basisdingen qua onderzoek, maar ook allemaal dingen die totaal onbekend zijn, omdat er vanuit de wetenschap geen interesse is en dus ook geen budget is, om onderzoek te doen naar deze dieren. Het is een vlak waar een heleboel op dit gebied dus volledig open ligt en dat werkt zeker in mijn voordeel!

Ook al is er geen interesse om wetenschappelijk onderzoek te doen, toch heb ik over de jaren heen toch best een paar instituten geïnteresseerd gekregen om mee te werken waar nodig! De Universiteit Utrecht, afdeling Diergeneeskunde, is al lange tijd geïnteresseerd en neemt nu ook actief deel in het verzamelen van stekels van de egel die bij hun in de kliniek binnenkomen (met toestemming van de eigenaren) en gaat een lijst bijhouden van meest voorkomende problemen, zodat ik daar samen met mijn surveys data uit kan halen om meer onderzoek te plegen. Super tof, want een universiteit zou normaliter een niet-wetenschappelijk onderzoeker niet zomaar gaan helpen. En nu ik een boek aan het schrijven ben, ben ik in contact gebracht met een student van hun, die een scriptie heeft geschreven over de meest zeldzame ziekte bij deze dieren en ik mag haar info gebruiken in mijn boek. Al met al echt super gaaf!

Maar met onderzoek alleen begin je natuurlijk geen bedrijf, want dat zijn voornamelijk kosten en geen inkomsten. Ik heb tot nu toe €210 opgehaald middels donaties om een microscoop te kunnen kopen en alle toebehoren er omheen. En ook de website en de nodige programma's om de data in op te slaan zijn best prijzig! Dus heb ik een tweede website gebouwd die voor meer inkomsten gaat zorgen. Er is namelijk geen platform om stambomen te registreren en met de hoeveelheid import en export in niet alleen Europa, maar ook Afrika, Azië en Amerika, zou dat best handig zijn. Dus ben ik in juni 2018 begonnen met een systeem om dat wereldwijd te kunnen invoeren. Geen verplichting, maar gewoon een open platform om je stambomen te registreren zodat alle informatie altijd zichtbaar is online en je gelijk kunt zien of dieren van een andere fokker verwant zijn en dus misschien niet zo interessant om te kopen en mee te fokken. Bovendien geeft het de ruimte om te discussiëren over het fokken, is er de mogelijkheid om beschikbare dieren aan te bieden op de website en ben ik langzaam aan het uitbreiden naar meer functies. Allemaal heel ingewikkeld en vergezocht voor mensen die weinig met egels te maken hebben. Maar voor de community betekend het heel veel en dat merk ik heel goed!

Vanaf eind 2019 stop ik met publiekelijk fokken en houdt ik nog maar een paar dames en heren aan om verder mee te gaan. De rest verhuisd niet, maar gaat wel met pensioen :) Als eigen hobby zal ik wel verder blijven fokken en de jongen zullen dan vooral worden weggegeven aan eerdere kopers of aan bevriende fokkers.
En waar het nu nog maar gebaseerd is op één van de egelsoorten, kan het goed zijn dat er over een paar jaar, meerdere soorten bij worden genomen om onderzoek naar te doen! Allemaal super spannend!

Ik zal vanmiddag wat foto's uploaden van de egels :p