Het slakken topic

Plaats reactie
Neptunus
Blogger & Recensent

Het slakken topic

Bericht door Neptunus »

Voor wie van slakken houd en ze als huisdier houd of gewoon als je ze leuk vind.
Het slakken topic.

voor foto's of verhalen over jouw slijmerige huisdiertjes.

Mijn slakken:

Shelly: 200 gram/13cm/Afrikaanse reuzenslak
Odin: 100 gram/11cm/Afrikaanse reuzenslak
Remi: Gered tuinslakje
Lucky: Gered tuinslakje

Neptunus
Blogger & Recensent

Re: Het slakken topic

Bericht door Neptunus »

Ik zit nu met remi en Lucky voor mijn neus.
Ze hebben gebadderd en nu zijn ze heerlijk aan het eten.
Nieuw sepia in de bakken gelegd en fruit en groenten.
Ik word er zo heerlijk rustig van om naar ze te kijken

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Wij hebben ook weer achatina fullica's in huis. We hebben twee volwassen exemplaren, 4 kleintjes en ondertussen ook een aantal baby's. Achteraf was het misschien niet zo verstandig om de eitjes uit te laten komen. De kinderen vonden het fantastisch om te observeren hoe ze uitkwamen. Maar als ze overleven, heb ik wel bijzonder veel slakken.
2 kleintjes en de baby's heb ik nu in een apart bak met warmtemat en die staan nu tijdelijk in de klas van de jongste.
Ik blijf het ontzettend leuke dieren vinden. En nu ik gewoon warmtematten heb voor de verblijven en ze met visvoer wat bijvoer regelmatig, zie je ze opleven. Ze zijn ontzettend gegroeid op die paar maand dat ze hier zijn en zien er gelukkig en gezond uit.
Wat een toffe beestjes blijven het!

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

De fulicia is een moeilijkere soort om te houden dan de ovum.
Fulicia kan slecht tegen temperatuur schommelingen.
Je moet ze proteïnen bij geven Lien, gammarus bijvoorbeeld er is op Facebook van alles aan voer te koop zoals snail sticks gammarus bijenpollen en spirulina en hennep poeder om te ontwormen en voor het immuunsysteem daarnaast altijd sepia schelpen aanbieden.

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

De fulicia legt honderden eieren per keer een ovum 8 a 10 per keer.
De xxl ovum kan 18 a 20 cm worden echt heel mooi.
Ik heb zelf ovums

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Neptunus schreef: 04 dec 2019, 13:54 Je moet ze proteïnen bij geven Lien, gammarus bijvoorbeeld er is op Facebook van alles aan voer te koop zoals snail sticks gammarus bijenpollen en spirulina en hennep poeder om te ontwormen en voor het immuunsysteem daarnaast altijd sepia schelpen aanbieden.
Hebben we. Ontwormd heb ik wel nog niet sinds we ze hebben.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Oh my.... Vorige week had ik weer een legsel slakkeneitjes in de vriezer gestoken. Gisteren zag ik plots één minitje over de wand glibberen. Oeps. Een eitje gemist precies.
Nu ging ik net het voer verversen en zit de hele bak plots vol met mini's!! Ik tel er snelsnel al een stuk of 40! Noooooooooooooo. Ik heb een volledig legsel gemist! Ik zie ook niet waar ze vandaan komen. Nergens tegen de zijkanten of bodem eitjes of een gat te zien en nergens aan de oppervlakte een gat waar ze massaal zijn uitgekomen. Lap!

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Net de slakkenbak ververst en weer een legsel eieren gevonden. Het zesde sinds ik ze heb. Dit legsel zit gelukkig op tijd in de vriezer.
Ik heb ze allemaal even lekker laten badderen, ook de babytjes van afgelopen week. Wat een schatjes.... maar zoveellllll... En ze zien er zo gezond uit :-p Ik word geen kattenvrouwtje, maar een slakkenvrouwtje op deze manier. :doh

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Ik heb net de slakken even lekker te badderen gezet. Ik heb snelsnel even geteld, maar ik denk dat ik in totaal zo een 60-tal kleintjes heb. :bonk
Dat ik dat heb kunnen laten gebeuren zeg :-(
Ze zijn wel zoooo schattig om naar te kijken. Nu passen die ukkies nog netjes in het terrarium. Maar als ze net zo hard gaan groeien als hun oudere siblings, dan gaan we toch een backup plan moeten verzinnen.
Iemand achatina's hebben toevallig? :-p
Ik las dat je ze ook kan eten (ik kwam zelfs recepten tegen!). Ik hou van experimenteren met eten, maar dat krijg ik precies toch niet over mijn hart :-p

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Ik heb sinds 7 februari (vorige post) nog twee legsels met eieren moeten verwijderen. Is dat nog normaal? :-p

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

IMG_20200313_215826_708.jpg
Met de scholen-lockdown heb ik ook de klasslakken maar weer mee naar huis (toegegeven: in alle hectiek van de in nood verkerende dieren in de koffer, hysterische kinderen voorin en schoolevacuatie door de brand, was ik ze bijna vergeten!)
Nu, de juf had er anders ook wel 5 weken voor gezorgd hoor.
Ik heb vanavond alle slakken even gezellig te badderen gezet en alle bakken ververst. Voor een keer geen legsel eieren :-p
We kunnen "proper" in lockdown gaan :-D

Die foto is trouwens genomen nadat ik turf "smoste" op natte wanden:-p De bak was daadwerkelijk 5 seconden proper :-p

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Wat een leuke foto! En wat leuk dat jullie de klassenslakken mogen verzorgen <3
Ik zie de foto's hier wel verschijnen ;-)

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

piZap_1584657603908.jpg

Plaats reactie