Masterpieces of world literature - Harvardx

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Masterpieces of world literature - Harvardx

Bericht door MusEnSus »

Tip voor iedereen die deze tijden meer thuis zit en een nieuwe hobby zoekt: via Harvard online/ Harvard edX kan je gratis courses volgen. https://www.edx.org/school/harvardx
https://online-learning.harvard.edu/cou ... literature

Ik ben begin september gestart met hun cursus "masterpieces of worldliterature." Het is een cursus van ongeveer 3 maanden. Op dit tempo lees je ongeveer 1 boek per week. Bij elk hoofdstukje vind je begeleidende filmpjes waarin de context van het boek/de schrijver worden uitgediept. Ik vind het een heel interessante cursus. Niet zozeer alleen door de werken die worden besproken, maar ook omdat er een spiegel wordt voorgehouden van hoe de mens zich doorheen de tijd en wereld zich manifesteert. Ik vind het erg interessant om geschiedenis antropologisch, sociologisch en economisch beter gekaderd te krijgen. En om zo parallellen te trekken naar onze maatschappij nu.
Maar ik denk dat iedereen voor zich de dingen uit de cursus kan halen die hij/zij zelf interessant vindt.
De online cursus is in elk geval een erg laagdrempelige manier om toch de wereld van literatuur in te duiken. (En buiten deze cursus zijn er nog honderden anderen online gratis beschikbaar).
Ik heb tot nu toe elk hoofdstuk gevolgd en alle voorgestelde literatuur erbij gelezen, maar op zich kan je je natuurlijk ook gewoon aanmelden om de hoofdstukken of boeken te doen die je interessant vindt.
Je kan ook betalen om deze cursus te doen. Dan krijg je een echt certificaat als je hem hebt afgerond. Je toegang tot het lesmateriaal blijft ook beschikbaar en je kan je due-dates schuiven. Na elk hoofdstuk is er ook een online meerkeuze-test waarvoor je punten krijgt (no worries, als je de filmpjes aandachtig bekijkt, klik je er zo doorheen).
Ik volg dus de gratis cursus waardoor eind november mijn toegang tot de cursus vervalt. Hierdoor ben ik soms wel aan het stressen om op schema te blijven ;-).

Hieronder kan je de inhoud bekijken:
Orientation
1 Goethe and the Birth of World Literature
2 The Epic of Gilgamesh
3 Homer and the Odyssey
4 The 1001 Nights
5 The Tale of Genji
6 The Lusiads
7 Candide
8 Lu Xun and Eileen Chang
9 Borges and the Ficciones
10 Death and the King's Horseman
11 Salman Rushdie and Jhumpa Lahiri
12 Orhan Pamuk and My Name is Red
13 World Literature Today

Als er wat tussenzit wat je interesseert zou ik aanraden om het gewoon te proberen! Is het niks, verlies je niks.

Bekijk bij elk hoofdstuk in de introductie welke stukken literatuur er worden aangeraden om te lezen, want ik heb toch flink moeten zoeken voor bepaalde boeken waardoor ik bepaalde hoofdstukken niet op volgorde heb afgerond. Een Kobo is dan wel handig.

Plaats reactie