BOEKWINKELS VAN NEDERLAND EN BELGIË

Plaats reactie
Jootje
Moderator

BOEKWINKELS VAN NEDERLAND EN BELGIË

Bericht door Jootje » 05 mei 2019, 12:37

We houden niet alleen van lezen, maar ook van de geur van oude boeken, het uitwisselen van aanraders én uren ronddwalen in mooie boekwinkels. Flow stelde een lijstje samen van de bijzonderste, leukste en mooiste boekwinkels van Nederland en België.

Dominicanen – Maastricht
De Dominicanenkerk in Maastricht is omgebouwd naar een prachtige boekwinkel die niet alleen een lust voor het oog is, maar ook een enorm aanbod heeft. The Guardian noemde het ‘the fairest bookshop of the world, a bookshop made in heaven’. Op het voormalige priesterkoor kun je wat drinken met uitzicht op de eeuwenoude fresco’s.

Boekenhuis Theoria – Kortrijk, België
Deze boekenhandel bestaat uit meerdere kamers, elk ingericht als een andere huiskamer. Als je hier binnenkomt, voelt het daarom een beetje als thuiskomen. Helemaal als je je in een van de stoelen nestelt met een boek en een beker chocolademelk.

Paagman – Den Haag
Ook deze boekhandel zit in een prachtig pand en is een feestje om te bezoeken. Kijk alleen al naar de vrolijke kasten op de kinderboekenafdeling, of het prachtige glazen dak en lichte inrichting op de bovenste verdieping.

Barboek – Leuven, België
De naam zegt het al: je vindt in deze verbouwde drukkerij niet alleen heel veel boeken, maar je kunt er ook heel lekkere koffie drinken. Kies binnen een boek uit hun grote aanbod en ga lekker lezen op het zonnige terras. Ze organiseren er ook slow reading-avonden waarbij de telefoons uitgaan.

Waanders In de Broeren – Zwolle
Nog een verbouwde kerk en minstens zo mooi als die in Maastricht. De Broerenkerk komt uit de vijftiende eeuw en is in 2013 getransformeerd tot ‘boekenkerk’. Even snel kijken is hier bijna niet mogelijk: de kans is groot dat je uren wilt ronddwalen. Tussendoor kun je er koffiedrinken. ontbijten of lunchen.

Riemer en Walinga – Ermelo
Waan je terug in de tijd in deze boekhandel met de krakende houten vloeren, gezellige fauteuils, piano en een soms zelfs brandende haard. Een fijne plek om je even helemaal terug te trekken.

Boekhandel H. De Vries – Haarlem
Deze boekhandel zit in een karakteristiek oud pand en heeft knusse gangetjes, stenen bogen, trapjes en kamertjes om te ontdekken.

’t Stad leest – Antwerpen, België
Deze lichte, sfeervolle boekhandel heeft onder meer een sprookjesachtige kinderafdeling. Het is moeilijk om er zonder boek weer naar buiten te stappen.

Ook deze boekhandels zijn een bezoek waard:
Pied à Terre – Amsterdam
Kramer en Van Doorn – Zeist
Praamstra – Deventer
Donner – Rotterdam
v/h Van Gennep – Rotterdam
Boekhandel ’t Spui – Vlissingen
Boekhandel Oisterwijk – Oisterwijk
Boekhandel Heinen – Den Bosch
De Boekuil – Mortsel, België
‘t Oneindige verhaal – Sint-Niklaas, België
Limerick – Gent, België
Paard van Troje – Gent, België

Bron: flow magazine.

Wat is jou favoriete boekenwinkel?

Sta op met een glimlach en pluk de dag!

karinD
Moderator

Re: BOEKWINKELS VAN NEDERLAND EN BELGIË

Bericht door karinD » 05 mei 2019, 13:46

Waanders in de Broeren. Niet dat ik er vaak kom, maar wat een prachtige winkel is dat! Voordeel ook is, dat mijn man er lekker een bakkie koffie kan drinken terwijl ik er op mijn gemak ronddwaal.
Maar de winkel waar ik het meest kom is De Kler in Voorschoten. Een fijne winkel waar ze veel keus hebben. Ik kwam voorheen heel soms wel eens in filiaal Wassenaar maar die is spreekt me wat minder aan. En filiaal Leiderdorp is voor mij de dichtstbijzijnde boekwinkel maar die vind ik wat onpersoonlijk. Dus blijf ik naar Voorschoten rijden voor mijn boeken.

Do what you love and love what you do

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten » 05 mei 2019, 13:55

Ik had een reactie geschreven, maar is foetsie!

Hier in Nijkerk is de boekwinkel Roodbeen, sinds kort zitten ze in een nieuw pand, maar ik ben toch echt wel benieuwd wat ze te bieden hebben.

Vlindertje
Moderator

Bericht door Vlindertje » 05 mei 2019, 15:52

Toch de Stumpel in Heerhugowaard, daar ga ik elke maand eens struinen, kijken of er nog wat leuks te vinden is.
En in Alkmaar de christelijke boekhandel op de Laat, die is ook fijn en het is er rustig .

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Albus Perkamentus

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 05 mei 2019, 16:28

Ik ben twee keer in de winkel in Maastricht geweest en echt, wow wat een mooie winkel!
In Breda hadden ze ook een mooie boekwinkel in de oude bioscoop, maar die is helaas weg. Ik kwam daar graag om boeken te kopen. Op dit moment heb ik niet echt een favoriete boekwinkel, helaas. Hopelijk komt er in Breda weer eens een mooie winkel ;-)

Plaats reactie