Blog: Minibieb

Plaats reactie
Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Blog: Minibieb

Bericht door Sandy » 02 okt 2019, 13:52

Waarschijnlijk hoef ik niet aan je te vragen of je weet wat een minibieb is. Wij boekenliefhebbers weten dat natuurlijk maar al te goed. Minibieb, boekenhuisje, ruilhuisje of boekenkastje: ze zijn onder diverse namen te vinden en, goed nieuws voor ons: de minibieb is steeds meer in opmars aan het komen.

blond-1866951_960_720.jpg

Minibieb.
In het pittoreske dorp waar ik woon hebben we momenteel 3 voortuinen die zijn voorzien van zo'n schattig houten huisje. En als het aan mij ligt ga ik straks de vierde dorpsbewoner met een minibieb worden. Ik wil al langere tijd een huisje in mijn voortuin, maar mijn toenmalige partner zag dat niet zo zitten, 'al dat volk in de tuin.' Nu ik tegenwoordig heel erg vrijgezellig door het leven ga hoef ik geen rekening meer te houden met de wensen van een partner en dus ben ik me al een tijdje stiekem aan het verdiepen in het wereldje van de minibiebjes.

Inrichten.
Wat voor huisje wil ik? Welke materialen heb ik nodig? En wat ga ik er precies inzetten? In gedachten heb ik een prachtig witgeschilderd houten huisje met op de ene plank een stapel (kinder)boeken en op de andere plank plantenstekjes of theetjes om weg te geven. Tja, wat zal ik zeggen? Ik deel nou eenmaal graag, vind het leuk om mensen met iets kleins blij te kunnen maken. Naast de plantenstekjes ligt een schrift met pen, zodat bezoekers daarin een boodschap voor mij of voor elkaar kunnen achterlaten. Lijkt me enig.

minibieb2.jpg
Eén van de minibiebjes in mijn dorp.

Fantaseren.
Het enige punt.....ik ben een ramp met houtbewerking. Ik kan niet zagen, heb het ruimtelijke inzicht van een deurknop en geld voor materialen heb ik momenteel ook niet: ik ben werkeloos en bij de Voedselbank hebben ze helaas nooit houten planken te vergeven ;-) Maar, waar een wil is is een weg! De komende tijd ga ik dus op zoek naar houten planken en bouw- en zaaghulp en met wat geluk heb ook ik volgend jaar een eigen minibieb in de voortuin staan. Tot die tijd maakt mijn hoofd de nodige overuren met fantaseren...

Heb jij ook een minibieb bij jou in de buurt?

De bovenste foto komt van Pixabay.com
De onderste foto heb ik zelf gemaakt

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Re: Blog: Minibieb

Bericht door Jennn » 02 okt 2019, 13:59

Tip om aan hout te komen: ga eens langs een bouwmarkt met zagerij. Geen idee of alle filialen dat hebben, maar onze Praxis heeft er bijvoorbeeld één. In de zagerij blijft regelmatig restafval over, soms ook behoorlijke stukken die worden achtergelaten omdat de koper ze niet nodig heeft. De bouwmarkt voert deze af, maar misschien mag je wel wat meenemen. Bij ons doen ze daar nooit moeilijk over, het is tenslotte al betaald. Dus of ze het nou weggooien of er iemand anders blij mee maken, maakt voor hun niet uit.

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 02 okt 2019, 19:46

Sinds ik vrhuisd ben en een eigen voordeur heb zit ik wel eens te denken aan zo'n minibieb. Maar ik weet niet of dat hier zou werken. Er staat er eentje bij de supermarkt hier en in het cultureel centrum staat een hele boekenkast met ruilboeken. Dan is er nog de ruilkast bij de supermarkt in het dorp aan de overkant van het water waar die eigenlijk een compleet thuinhuisje vol boeken is. Dus breng ik mijn boeken naar de kringloop of dat boekenhuisje.

Do what you love and love what you do

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 03 okt 2019, 09:12

@ Jennn da's een goede tip, thanks!

@ Karin bij jullie zijn ze dus ook rijkelijk aanwezig :D

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 06 okt 2019, 12:50

Ja, ruilboeken in overvloed hier. Ik ga eerdaags toch die kast in Koudekerk even van binnen bekijken. Die is echt groot!

Do what you love and love what you do

Plaats reactie