Het Anglofielen-topic

Plaats reactie
Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Het Anglofielen-topic

Bericht door Juuth » 31 mei 2019, 17:45

:yay Ik ben dól op Engeland en vindt mezelf best binnen de term Anglofiel passen, haha. En ik ben vast niet de enige! :D

Vorig jaar ben ik voor het eerst naar engeland geweest, maar mijn voorliefde voor het land begon al vroeger na het zien van een filmpje van Kerst bij het London Eye. Mijn hele leven wilde ik al eens naar Engeland, maar veel verder dan de Benelux kwam ik niet. Tot dus vorig jaar....

Een tripje naar London, maar nog veel meer dan dat, want ik moest Zuid-Engeland doorreizen om egels weg te brengen en op te halen. Best een onderneming. Uiteindelijk ben ik eerst naar Harwich geweest, het schippersplaatje waar ja aankomt als je met de boot de reis maakt. Daar heb ik de eerste nacht geslapen en eigenlijk niks van het hele land meegekregen voor ik de volgende ochtend aan de reis naar Tunbridge Wells in de zuidelijke graafschap Kent. Een treinreis van ongeveer 2,5 uur dwars door het hart van London. Je begint dus in een heel boerendorpje met veel groen en ineens zit je in een immens grootse stad en staat je trein even te wachten bij het befaamde bordje "London Bridge" en binnen no-time zit je weer midden op het platteland omgeven door heuvellandschap en veel wildbloei. Heerlijk! :D Tunbridge Wells is trouwens best groot en mijn eerste uitzicht vanaf het station was dan ook een gigantisch moderne en immens grote kringloopwinkel. Die zijn in Nederland altijd een beetje taboe, maar hier alles behalve. British Heart Foundation is onwijs leuk om eens een kijkje te nemen!
Afbeelding

Na het wegbrengen van een eigen gefokt egeltje bij het station van Tunbridge Wells, mocht ik aan de terugreis beginnen richting London Haggerston waar mijn Airbnb zat. Een behoorlijk rommelige wijk en niet het meest fris (containers worden daar niet zo netje opgehaald als hier, met het gevolg dat de vuilniszakken op straat staan en het zeker in de zomer behoorlijk kan stinken. Maar ook een wijk met héél veel cultuur, heel veel kunst en de hipsterwijk Shoreditch op nog geen 5 minuten lopen! In de avond ben ik naar Oxford Circus geweest en de winkelstraat door gelopen. Natuurlijk ook even langs Lush en onderweg wat gegeten. Helaas weinig tijd gehad om daar werkelijk iets te doen, want de volgende dag moest ik dan ook al weer vroeg op pad om naar Peterborough(Cambridgeshire) te reizen met de trein en vanaf daar een uur de bus in om naar Ramsey, Huntingdon te gaan. In Ramsey héél veel oude en leegstaande gebouwen gehad en ook daar helaas geen tijd voor gehad om te urbexen, maar dat ga ik zeker nog een keertje doen! Ik heb mijn egeltjes opgehaald en daarna de hele reis via Peterborough weer terug gemaakt naar London Haggerston. Eindelijk een beetje rust, want de volgende dag had ik vrij! In de hele vroege ochtend al opgestaan, zodat ik het maximal uit m'n dag kon helan, want London verkennen in één dag, dat gaat je toch niet lukken. Eerst maar afreizen naar Westminster, want dat is toch dé mooiste plek om te starten, recht tegenover de London Eye. Alleen wat ik niet wist, was dat op dat zelfde moment de London Marathon bezig was! Super tof én een leuke foto aan overgehouden!
Afbeelding

De meest iconische monumenten en dingen gezien die dag, London Eye, Big Ben, Westminster Abby, One Great George streer, Imperial War Museum, 10 Downing Street, Horse Guard Parade, Dover house, Guards memorial, Statue of Earl Mountbatten, daarna dwars door St. James Park en even wat gegeten en gedronken bij brasserie Benugo in het park, en daarna verder op pad naar Victoria memorial en Buckingham palace, langs de Queens galery naar Westminster Cathedral. Erg indrukwekkend allemaal, maar fantastisch om eens die route te lopen!
Afbeelding

En ik had nog tijd over dus op de terugweg naar het British museum gegaan, waar je gratis entree hebt en mijn ogen uit gekeken. Vooral de mummies waren bijzonder interessant! Het gebouwd is immens groot, en de trappen zijn echt wel even een dingetje, haha. Moet je goeie conditie voor hebben :p Op de terugweg naar mijn airbnb nog even langs het London St. Pancras station en even kijken bij spoor 9 3/4 en daar heerlijk gegeten bij één van de bistro's.
Afbeelding

De volgende dag was al weer tijd om richting Harwich terug te gaan, want vanuit London naar de boot red je niet op tijd. Dus vroeg heen gegaan, zodat ik daar ook nog even flink rond kon lopen. Ingecheckt en de diertjes even klaargezet. De eigenaren van het hotel herkenden me nog van de eerste dag en hadden dezelfde kamer voor me klaar gemaakt. Super fijn, want dat was toch één van de rustigere kamers en met uitzicht op zee! Ook gelijk de duurste kamer, want dan had ik tenminste de ruimte met de egeltjes bij me, haha. Met wifi, eigen badkamer, tweepersoonsbed, verwarming en redelijk isolatie van de kroeg die er onder gevestigd was. Het hotel is afgeloten met een digislot en je eigen kamer ook, dus niemand kan naar binnen tenzij ze de pincode hebben. Heerlijk veilig en was erg fijn! Mocht ik ooit weer een hotelovernachting nodig hebben na de boot dan weet ik het wel :D

Hoe dan ook, na het inchecken eerst even rondgelopen, veel winkeltjes en eetgelegenheid in een schippersdorpje, maar niet gek als je beseft dat 80% van de mensen vanaf de boot in dit dorp verblijf de eerste nacht en laatste nacht van hun reizen. Ik vond al gauw een coöp en dus maar even wat te eten gehaald om vervolgens langs de kust te lopen. Als dat slechts 100 meter van de hotel verwijdert is, wil je toch even lekker rustig rondlopen! Ondertussen erg leuke mensen tegengekomen en één van hen, een oudere dame, heb ik nog steeds leuk contact mee. Ik ben voorbij mijn hotel gelopen en daar kwam ik in het echte bewondersdeel van het dorp terecht. Veel meer huizen, speelplekken en..... oude ruïnes uit de WW2, één van de oudste ruïnes uit die tijd die er nog staan en bewaard zijn gebleven. Helaas kon je niet overal naar binnen ,maar het was erg verscholen dus ik ben blij dat ik het toch gespot heb! Even snel rondgelopen en verder gelopen tot aan het Harwich Low Lighthouse en daarna teruggelopen naar mijn hotel om nog even wat op te frissen en op tijd te gaan slapen, voor ik de volgende dag weer naar Nederland terug moest met de boot.
Afbeelding
Afbeelding

En nu mag ik aanstaande maandag wéér naar Engeland én we gaan nog op vakantie naar Engeland ivm de Formule 1! Komende week ga ik naar Colchester, dus daar zal ik ongetwijfeld foto's van hebben gezien ik twee vrije dagen heb daar. In july gaan we naar o.a. Illford (net buiten London), Northampton/Silverstone en London Haggerston.

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: Het Anglofielen-topic

Bericht door Sandy » 31 mei 2019, 20:40

Wat een heerlijk verhaal Juuth, geweldig om te lezen!
Ik ben niet per-se een mega fan maar wil Engeland zeker nog eens een keer uitgebreid gaan bewonderen. Ben benieuwd naar je volgende verslag!

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 02 jun 2019, 09:23

Wat een heerlijk verslag van je reis.
Ik ben nog nooit in Engeland geweest. Er zijn wel plekken die ik graag wil zien, zoals de krijtrotsen van Kent, Stonehenge, de steencirkel van Avesbury (of is dat Schotland?) en Newmarket Heat omdat daar veel boeken van Dick Francis afspelen en omdat "mijn" vroegere paard vlak bij de heat geboren is.

Do what you love and love what you do

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 10 jun 2019, 11:30

Avebury is Engeland :P Ongeveen een uurtje vanaf London.

Afgelopen week ben ik dus weer in Engeland geweest, wat een straf, haha. Op maandag eerst weer met trein en bus en boot de hele dag op reis geweest vanaf Hoogeveen naar Colchester. Zwaar, maar een hele leuke familie als Airbnb die het geen probleem vond dat ik pas om half 10 incheckte. Lekker gesettled, de sleutel van het huis gekregen en nog even naar de 24 uurs ASDA gelopen om wat te eten & drinken op te halen. Toen ik terug was, sliep iedereen al maar dat is eigenlijk geen van de avonden een probleem geweest, haha.

De volgende dag, dinsdag, besloot ik om tóch maar even naar London te gaan en een dagkaart te kopen om onbeperkt door London zones 1-6 te kunnen reizen met álle vervoersopties. Heerlijk, want daar zit dan dus ook de heen en terugreis bij in van en naar Colchester, dus geen extra gedoe. Ik besloot dat de eerste stop Stratford werd, want vanaf daar kun je naar het Olympisch park lopen. Immens groot en hoewel Stratford international een heel groot station is en het een hele dure wijk is met veel mensen, is het park nagenoeg verlaten als je er doorheen loopt. In het park zie je gelijk de Orbital achtbaan en het West Ham voetbalstadion. Vanaf daar ben ik naar de rechterkant van het park gelopen, in de richting van de olympische ringen, en uiteraard een selfie genomen ;) Ik ben immers ook gewoon toerist, haha.
Afbeelding

Na dit bezoekje, weer helemaal teruggelopen (de wandelroute door het park is gerust een km of 3 a 4, dus in totaal 6-8 km heen en terug). In het winkelcentrum bij Primark nog een outfitje geshopt, want de collectie daar is vele malen groter en Engeland is heel makkelijk als je aangeeft zero-waste te willen shoppen. Dus een papieren tasje, geen bon en ook de labels mogen achterlaten! Geen enkele winkel doet daar moeilijk over trouwens in Engeland, terwijl je hier in Nederland juist nog erg scheef aangekeken wordt. Maargoed, de trein gepakt en afgereisd naar St. James Park, want ik hou enorm van dat park midden in de stad. Het was er enorm druk, want Donald Trump had natuurlijk die dag ook zijn staatsbezoek, maar de protesten heb ik amper iets van meegekregen. Zelfs ondanks dat er duizenden mensen (niet overdreven) op een plein stonden dat nog geen 100 meter verderop lag (Trifalgar Square). Een rondje door het park gelopen en nog even wat gegeten en gedronken bij Benugo. Een brasserie midden in het park, dat vooral erg veel typisch Britse desserts heeft en typisch Britse drankjes. Mijn twee favorieten bij elkaar: millionaires shortbread en elderflower drink.
Afbeelding

Vanuit daar nog even langs Buckingham Palace gelopen, dat aan de voet van dit park ligt. Ik ben buitenom gelopen, waar op dat moment de hele straat versiert was met Britse en Amerikaanse vlaggen, omdat Trump later die middag vanaf het afgehuurde hotel naar St. James Palace zou afreizen voor een banquette. Een bijna onwerkelijk gezicht, met alle politie er bij om mensen van de straat af te houden. Ook Buckingham Palace en dus de straat rondom het Victoria monument waren afgesloten. Ik ben weggegaan voordat de drukte begon, want je wilt echt niet tussen duizenden protesterende mensen gaan staan als toerist.
Afbeelding

En dus teruggelopen naar St James Underground en verder gereist naar Westminster. Normaliter een wandelroute van ca. 3-5 minuten (afhankelijk van hoevaak je stopt voor foto's, want er liggen héél veel iconische gebouwen op die route), maar door Donald Trump was bijna alles afgesloten. Bummer! Maar gelukkig rijdt de underground elke 2 minuten, dus je bent er ook zo ;) Eenmaal bij Westminster underground uitgestapt, regende het pijpenstelen, dus ik was blij dat ik vooraf mijn regenbestendige zomerjas bij me had. Gelijk maar aangetrokken en over de brug richting de London Eye gelopen. De Big Ben helaas nog in de steigers, maar die zou volgend zomer klaar moeten zijn! Eindelijk maar toch! De London Eye lag er ondanks de regen erg mooi bij en was zoals altijd druk bezocht. De rij? Ongeveer 35 meter!
Afbeelding

Vanaf daar nog getwijfeld om naar Sea Life te gaan, maar die bewaar ik voor de vakantie, haha. Dus langs de Thames gelopen, door Southbank helemaal naar Tate Modern, een gratis museum met onwijs gaaf werk! Echt een aanrader om een keertje doorheen te lopen als je in London bent :) Na het museumbezoekje nog met de underground richting London St. Pancras international en daar een hapje gegeten van Pret-a-Manger. Nog even langs Oxford Street geweest en bij een souvernirwinkeltje een leuk aandenken opgehaald en daarna lekker terug naar de Airbnb gegaan, waar ik rond een uurtje of 11 in de avond aan kwam.
Afbeelding

Ik doe later nog even een post over de woensdag & rest van de week, haha. Anders wordt het zo lang :P

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 21 jun 2019, 11:15

Wat een leuk verslag! Dat souvenirtje zou ook echt iets voor mij zijn om te kopen, geweldig :D

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 22 jun 2019, 18:55

Leuk he? :D Ik zag hem eerst bij de London Eye, maar veel te duur natuurlijk, haha. Ik blijf een Nederlander he! Dus ik heb hem op Oxford street gekocht.

Ik ben dus op de woensdag in Colchester gebleven, waar mijn AirBnb ook zat. Het is een plaats dat precies tussen Harwich en London ligt, dus makkelijke connecties naar bijna alle delen van Engeland wel. Het is ook nog eens de eerste echte stad van Engeland en heeft héél veel romijnse gebouwen die ook echt nog in die stijl zijn gebleven door de jaren heen. Helaas wordt er weinig gedaan om die historische gebouwen echt te onderhouden en worden ze geteisterd door daklozen en drugsverslaafden, waardoor je je op sommige van deze plekken niet erg veilig voelt. Er heerst in dit deel van Engeland erg veel armoede en dat is wel merkbaar voor een toerist. Maar desondanks een leuke dag gehad hoor!

Vanaf mijn Airbnb ben ik eerst langs het station naar het centrum toe gelopen. Het centrum ligt bovenop een heuvelrug en iemand die al eens in Engeland geweest is, kan zich voorstellen hoe stijl zo'n straat dan is. Ik was blij met een bankje ergens halverwege de straat, want een graadje of 30 was het wel! Ik ben eerst naar het kasteel gelopen, waar ook het Natural History Museum tegenover staat. Ik heb nog getwijfeld om een bezoekje aan het museum te doen, maar omdat de grootte me toch wel wat tegenviel heb ik het niet gedaan en ben ik na een foto van het monument op het kasteelplein, eerst maar naar St. Botolph's Priory gelopen.
Afbeelding

Het St. Botolph's Priory is een ruïne van een Augustijnse kerk dat rond het jaar 1100 in gebruik in genomen door priesters die de stad dienden. De priorij is in 1536 gesloten, maar de kerk zelf is tot aan de Engelse burgeroorlog in 1640 in gebruik gebleven. Sindsdien is er nog weinig van over, afgezien van een behoorlijk indrukwekkende ruïne waarin de indeling van het plan nog redelijk goed te zien is. Helaas waren er veel drugsverslaafden op het moment dat ik er was en had ik geen zin in problemen, dus na 1 foto van het gebouw ben ik terug naar het kasteel gelopen.
Afbeelding

Het kasteel van Colchester is tegenwoordig ingericht als museum dat nog alle oude kamers en inrichtingen bevat van het kasteel, uit de tijd dat het nog in gebruik was. Ik ben het museum niet in geweest, maar had al meer gelezen over de inrichting. Leuk eigenaardigheidje. Vanwege GoT hebben ze alle bordjes van Essex vervangen met de vergelijkbare naam "Essos" uit GoT. Voor de opletters onder ons :P Het kasteel heeft meerdere tuinen die verdeeld zijn onder de "higher grounds" en de "lower grounds". De higher grounds zijn de tuinen met de vele bloemen, de bankjes, een kiosk en een kinderspeeltuin. De lower grounds worden gebruikt als speelplaats voor honden en voor evenementen en festivals.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze hebben op de higher grounds héél veel soorten rozen staan, waarvan ik een paar op de foto heb gezet, maar deze sprong er toch wel het meeste uit voor mij. Knalpaars, echt heel gaaf :D
Afbeelding

En in een volgende post kom ik nog even aan met de rest :P

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 28 jun 2019, 09:14

Mooie foto's en verslag weer. Die ruïne vind ik prachtig om te zien, wow! wel jammer van die verslaafden daar :O

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 29 jun 2019, 13:15

Ja dat was echt jammer! Was echt heel mooie omgeving, maar er wordt weinig gedaan om dat soort gebouwen en toeristentrekkers dus te beschermen tegen daklozen en verslaafden. Ook de kasteelgronden hadden een aardig aantal daklozen, dus dat was echt een domper. Met wat meer moeite had het een prachtige stad kunnen zijn om als toerist te komen, maar het valt door dit soort dingen gewoon weg. Er wordt gewoon geen moeite gedaan. Maar desondanks wel een hele leuke dag gehad hoor!

De rest van de foto's zijn vooral moeilijk te ontdekken vliegtuigjes in de lucht en meer rozen :P De dag dat ik in Colchester bleef, was namelijk de Engelse D-Day en ivm Trump die op dat moment vanaf London naar het zuiden ging (Portsmouth), kwamen er vliegtuigen over heel Engeland die ook hebben meegevochten in de oorlog. Dus de echte originele vliegtuigen. Dat was wel leuk om te zien, maar helaas waren ze te ver weg om fatsoenlijke foto's van te maken.

Nu nog maar 4 dagen voor we met vliegtuig naar Engeland gaan met zijn 2en voor de vakantie, dus er zullen wel meer foto's komen denk ik na de vakantie, haha.

Mason
Moderator

Bericht door Mason » 06 jul 2019, 09:48

Ik weet niet of ik mezelf nou echt een Anglofiel kan noemen, maar voor mijn verjaardag heb ik een citytrip naar Londen gekregen van mijn broertje. Daar gaan we in augustus naartoe en ik kijk er wel naar uit, ondanks dat het een onverwachte trip is. Dus tegen die tijd kan ik hier mooi wat foto's plaatsen!

Groetjes,

Mason

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 24 jul 2019, 00:44

Leuk! :D Wij zijn net terug van twee weken Engeland, daar heb ik al wat over gepost in het vakantiedraadje onder kopje 'reizen', maar zal binnenkort als ik even wat meer tijd heb foto's posten van onze vakantie. Was écht onvergetelijk! :D

Plaats reactie