Halloween - Samhain

Plaats reactie
Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Halloween - Samhain

Bericht door Sandy » 11 okt 2019, 09:36

Ik ben benieuwd wie van jullie er Halloween of Samhain vieren. Halloween is een feest wat nu ook in Nederlands een aardige opmars aan het maken is. In bijvoorbeeld Amerika wordt het al langer groots gevierd.

Mocht je meer willen weten over Halloween: https://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween
Geschiedenis
De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november.[1] In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was dan binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, dat ook het Ierse woord is geworden voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd, die geloofden dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terugkwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de 9e eeuw stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen (2 november) gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. De trick-or-treattocht vindt wellicht daar zijn oorsprong.
Samhain.
In verband met mijn Paganistische achtergrond vier ik Samhain al een heel aantal jaren. Op religieus vlak doe ik dat altijd door een altaartje te maken en daarop kaarsen te branden voor alle dierbaren die ik moet missen. Ik versier mijn altaartje vaak ook met wat herfstbladeren, kastanjes etc. Soms zet ik er foto's bij maar vaak visualiseer ik al hun gezichten gewoon. Ik sta stil bij dat wat was, bij mooie herinneringen die ik met al deze mensen heb.
Verder hol ik altijd één of enkele pompoenen uit. Voor de fun, maar ook omdat deze van oorsprong dus bedoeld zijn om kwade geesten buitenshuis te houden.

Trick or Treat
Ook ga ik elk jaar met mijn zoontje naar ons buurdorp. Daar wordt Halloween gevierd in een compleet versierde buurt. Er zijn acteurs, versierde tuinen, vuurkorfjes en de kinderen mogen overal aanbellen voor snoep. En uiteraard zijn we allemaal verkleed. Ruben vindt het elk jaar heel spannend en keigaaf tegelijkertijd, haha.

Mijn huis is inmiddels al weer wat versierd. Dit weekend ga ik naar het dorp om te kijken of ik nog wat meer versiersels en enkele pompoenen kan vinden. Heb er al weer helemaal zin in!

pumpkin-2892303_960_720.jpg
Foto: Pixabay

karinD
Moderator

Re: Halloween - Samhain

Bericht door karinD » 14 okt 2019, 09:18

In ons oude dorp werd er niks aan Halloween gedaan, hooguit dat een enkele buurtvereniging zelf iets organiseerde.
Hoe het hier gaat weet ik nog niet precies. Ik dacht dat de kinderen wel langs de deuren gaan en dat je op de een of andere manier kenbaar moet maken of ze mogen aanbellen. Maar hoe of wat weetik nog niet precies. Dat moet ik nog eens na gaan vragen hier in de buurt.

Do what you love and love what you do

MusEnSus
Actief forumlid

Bericht door MusEnSus » 14 okt 2019, 11:43

Omdat onze dochter half oktober verjaart, vieren we haar verjaardag (op haar vraag) steeds in halloween thema. Omdat we dat zelf ook gewoon erg leuk vinden, doen we echt heel veel aan decoreren. We hebben ook gigantisch veel halloween-verkleedkleren verzameld over de jaren heen.
Wij vieren het dus niet om religieuze redenen, maar gewoon om het griezelige feestsfeertje ;-)
Hier in de buurt wordt het niet gevierd. Wel gaan naar Toverland Halloween (naar de fright nights met de meisjes). We hebben zelfs een camping geboekt, zodat we een heel weekend heen kunnen gaan :-p)

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 14 okt 2019, 12:25

Fright nights. Haha, daar probeert een collega ons allemaal mee naar toe te krijgen. In Six Flags. Maar volgens mij is zij de enige die er zin in heeft. Niemand wil mee :whahaha

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus » 15 okt 2019, 21:36

De achtergrond van Halloween zegt mij weinig, alleen ben ik dol op horrorfilms en dat kijk ik dus graag met Halloween.
Ik vind het daarnaast een Amerikaans feest en van mij hoeft het verder niet zo.
Niet dat ik tegen buitenlandse feesten ben maar geef mij maar gewoon sinterklaas

MusEnSus
Actief forumlid

Bericht door MusEnSus » 16 okt 2019, 10:34

IMG_20191016_102237_608.jpg
Yes, feest in thema! ;-)

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 20 okt 2019, 10:05

Owwwwh wat geweldig Lien! En de andere foto's uit je baktopic zijn ook al schitterend, wat zal dit een tof feest zijn geweest! <3

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 23 okt 2019, 07:28

Lien, geweldig!

Joëlla, Halloween is niet Amerikaans maar Engels. Keltisch, om precies te zijn. Het is heel oud. Zo oud, dat de katholieken in zekere zin het hebben overgenomen. Niet het Keltische nieuwjaar, en niet dat de scheiding tussen deze wereld en de volgende dan dun is, maar wel het idee dat je de doden eert de dag erna. Allerzielen valt niet zomaar op 1 november, dat komt door Halloween. Zo hebben de katholieken wel meer overgenomen van het Keltische geloof en dat vind ik erg interessant.

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus » 28 okt 2019, 06:08

Ik las dat het af stamt van de heidene Karin?
Weet niet of dit klopt?
Ik vind het vooral in Amerika juist erg leven.
Maar zoals ik zei het is niet echt mijn ding..behalve de films

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 28 okt 2019, 14:33

Voor zover je het heidenen kunt noemen, Samhein werd al gevierd in de tijd van Abraham. Abraham leefde in de Steentijd. Duizenden jaren voor het ontstaan van het Christendom dus.

Plaats reactie