-
Citeer
-
0
login to like this post
Bericht
door Sandy » 07 apr 2019, 09:40
Klinkt een beetje als mijn verhaal, ik heb ook van meerdere geloven een beetje. Maar in de basis noem ik mijzelf wel Paganist (waar wicca ook onder valt) tegenwoordig.
Ook ik heb een hele zoektocht achter de rug. Ik kom uit een Katholiek nest, zij het niet praktiserend. We gingen een heel enkel keertje naar de kerk. Ik kan me nog een kerstnachtmis herinneren, dat was wel heel mooi om eens mee te maken, overigens. Ik deed mijn communie en dat was het wel zo'n beetje.
Ik heb altijd wel in dingen geloofd. Dat er meer is tussen hemel en aarde, bijvoorbeeld. En in entiteiten. Leven na de dood. Reïncarnatie, pendelen, dat soort dingen. Rond mijn 12e werd ik nieuwsgierig naar andere vormen van geloof. Op een gegeven moment moest ik op school voor het vak geschiedenis een verslag maken over een onderwerp wat in het verleden van Nederland heeft plaatsgevonden. Ik koos voor Hekserij in Nederland. In de Bieb (we hadden toen nog nauwelijks internet, haha!) vond ik in een boek meer informatie, ook over moderne hekserij. Ik kwam toen in aanraking met de term Wicca. Met die info ben ik toen voor het eerst bekeerd. Ik ben toen heel bewust met Wicca aan de slag gegaan, had een eigen Book of Shadows en leefde netjes volgens de Wicca regels.
Maar een paar jaar later merkte ik dat Wicca voor mij toch ook niet echt was wat ik zocht: ik had moeite met alle regels, de hiërachie binnen het geloof, etc. Ik voelde me een buitenbeentje binnen mijn eigen gemeenschap en dat was wel het laatste wat ik wilde, en dus stapte ik er weer vanaf. En zo bleef ik een aantal jaren even helemaal geloofloos.
Op den duur is het toch weer gaan kriebelen en dus ging ik weer op zoek. En eigenlijk doe ik dat nu nog steeds. Ik beleef mijn geloofswereld heel anders dan 'zou moeten'. Ik neem wat dingetjes uit mijn Katholieke achtergrond mee, ik neem wat dingetjes uit het Christendom mee maar bovenal neem ik heel erg veel dingen uit het Paganisme mee. Ik geloof alleen niet letterlijk in Goden. Symbolisch wel, maar meer ook niet. Ik heb edelstenen in huis, ik vier de feestdagen zowel Katholiek als Paganistisch (Kerst = Yule en Pasen = Ostara etcetera) en eigenlijk bevalt dit me gewoon heel erg goed zo. Ik mis alleen nog wat mensen waarmee ik mijn Paganistisch gepimpte geloof gezellig samen kan delen, maar ik snap dat die vrijwel niet te vinden zijn, haha.