Maatschappij: vegetarisme/veganisme

Plaats reactie
Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Maatschappij: vegetarisme/veganisme

Bericht door Sandy » 23 apr 2019, 14:49

Ik ben benieuwd of er hier op het forum mensen zijn die vegetarisch of veganistisch leven. Of wellicht Flexitatisch. Wanneer ben jij vegetariër of veganist geworden? En waarom? Heb je nog tips voor beginners? Misschien is het ook een leuk idee om bijvoorbeeld shoptips met elkaar te delen.

Vegetarische en Veganistische recepten kun je in dit topic delen.

Enjoy! <3
Laatst gewijzigd door Sandy op 23 apr 2019, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

MusEnSus
Actief forumlid

Re: Maatschappij: vegetarisme/veganisme

Bericht door MusEnSus » 23 apr 2019, 15:18

Wij zijn flexitariërs. Ik ga zelden zelf vlees bereiden thuis, maar wanneer we op een ander eten of op restaurant gaan, vind ik een stukje vlees soms best lekker.
Mijn man en ik zijn er indertijd mee begonnen (In de vasten-periode werden de "Dagen zonder vlees" gepromoot en daarna zijn we zo blijven eten), maar voor de kinderen maakte ik dan wel regelmatig een variant met vlees klaar (zij eten niet graag teveel groenten :-/). Maar Ella heeft als kleuter ook een hele periode gehad dat ze niks van vlees meer wou eten. Dat vond ze zielig. (Maar natuurlijk wou ze ook niks van vervangproducten eten want dat was allemaal vies ;-) ).
Ava haar klas heeft dit schooljaar een groot project rond het klimaat gedaan waarbij ze alle gezinnen op school uit hebben gedaagd om de flexitariër-challenge aan te gaan om onze voetafdruk op het klimaat te verkleinen. Zij is daar heel bewust mee omgegaan, waardoor de kinderen ook een extra boostje hebben gehad om wat meer vegan/vegi te gaan eten.
Ondertussen is bij de helft van ons thuis een koemelkeiwit-intollerantie vastgesteld en heeft mijn nichtje een eier-allergie, dus uit gemak zoek ik veel vegan recepten op. Dan kan iedereen hetzelfde eten.
Ik vind het uit ethische redenen mooi (dierenleed, milieu), alleen jammer dat op die manier onze dagelijkse boodschappen wel ongewild een pakje duurder zijn geworden. Plantaardige "melk," bio, vleesvervangers,noten, ... 't is niet goedkoop helaas ;-)

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 23 apr 2019, 15:29

Net als jullie ben ik Flexitariër. Ik regel heel bewust vleesvrije dagen voor mezelf. Ben ik bij anderen dan eet ik gewoon vlees of vis maar als ik alleen thuis ben blijft het vlees vaak in de vriezer liggen ;-)

Op 13-jarige leeftijd ben ik eerst vegetariër geworden, dit heb ik bijna 10 jaar volgehouden. Ik heb altijd veel moeite gehad met vleesvervangers, het meeste vond ik echt niet te (vr)eten, haha. Op den duur kreeg ik last van tekorten en uiteindelijk ben ik gestopt. Ik at die dag voor het eerst in 10 jaar vlees in de vorm van een kroketbroodje van de Bakker Bart, dat was heel raar maar niet verkeerd. Daarna kreeg ik een biefstukje voorgeschoteld maar omdat mijn kaken dat malen van vlees niet meer gewend waren duurde het pakweg 45 minuten voor ik het biefstukje op had, het ging zó moeizaam!

Ik ben vegetariër geworden omdat ik tegen dierenleed en de bio-industrie was, en ben. Nog steeds vind ik dat dieren waardeloos worden behandeld dus ik probeer daar waar mogelijk vlees te kopen met een keurmerk maar omdat ik ook bij de Voedselbank zit ben ik afhankelijk van wat ik gedoneerd krijg. Dat vlees heeft vaak geen keurmerk dus ter compensatie eet ik tegenwoordig wat vaker een dagje of avondje vegetarisch :-)

Mason
Moderator

Bericht door Mason » 26 apr 2019, 10:26

Wij zijn vegetariërs. Ik ben vegetariër geworden toen ik 12 jaar oud was, simpelweg omdat ik het zielig vond en vind voor de dieren. Al moest ik wel goed volhouden toen ik het wilde worden, want mijn moeder stond er niet zo achter. Ze was bang dat ik niet genoeg meer zou eten als ik vegetariër zou worden, maar uiteindelijk is het me toch gelukt (misschien ook omdat ik in hongerstaking ging, haha!)

In het begin vond ik het lastig, niet zozeer omdat ik vlees miste (dat totaal niet), maar omdat ik uit automatisme soms gewoon nog dierlijke producten pakte, zoals vleeswaren voor op brood, of huzarensalade. Gelukkig besefte ik dan net op tijd dat ik dat niet meer at, maar in het begin had ik dit regelmatig. Nu ben ik er zo aan gewend en woon ik op mezelf, samen met mijn mede vegetariër, waardoor er überhaupt geen vleesproducten meer in huis zijn.

Eerst maakte ik het mezelf vrij moeilijk met speciale recepten, maar ik heb in de loop der jaren wel geleerd dat ik gewoon 'normale' (vlees)recepten kan gebruiken en het vlees dan kan vervangen met vervangers. Zo kan ik alsnog lasagne maken, maar dan bijvoorbeeld met vegetarisch gehakt, of burrito's met vegetarische 'vlees' stukjes.

Groetjes,

Mason

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Jennn » 26 apr 2019, 13:15

Ik ben nu ongeveer een jaar 100% vegetariër, daarvoor heb ik een tijd alleen buiten de deur vlees gegeten, en daar weer voor ging ik bewust om met vlees en at ik regelmatig een dagje vega. Vanwege dierenleed, maar ook vanwege duurzaamheid. Het heeft heel lang geduurd voordat ik er helemaal mee stopte, ik speelde al jaren met het idee vanwege de bio-industrie en het dierenleed, maar aan de andere kant vond ik vlees veel te lekker, het was echt mijn lievelingsonderdeel van de maaltijd.
Waarom? Ik voelde me er niet oke meer bij om dieren te eten. Of het dier nou een fijn leven heeft gehad of niet, uiteindelijk komt het in hetzelfde slachthuis terecht en gaat het dood. En geen enkel dier wil dood. Ik vond het egoïstisch van mezelf om vlees te eten, waarom moet er een levend wezen sterven, puur omdat ik het zo lekker vind? Ik noem mezelf een dierenvriend, en ondertussen at ik ze op. Ik eet mijn honden ook niet op, en kon wel janken bij het idee dat er rond kerst konijn gegeten wordt, waarom eet ik dan wel koe, kip of varken? Nou ja, daarom dus.
Plus, het is natuurlijk veel beter voor het milieu, ik wil de aarde graag een beetje netjes achterlaten voor de volgende generatie.
Tips voor beginners: denk niet te moeilijk. Het is niet erg om vleesvervangers te gebruiken, en er zijn tegenwoordig ook écht goeie. De nieuwe kroketten van Mora? Niet van echt te onderscheiden. Als je wil stoppen met vlees maakt dat je niet verplicht om te experimenteren en extra fancy te koken. Ik kook graag en ik probeer graag uit, maar als ik daar geen tijd voor of zin in heb dan gooi ik net zo makkelijk een vleesvervanger in de pan.

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Jennn » 26 apr 2019, 22:40

Er was trouwens al een topic over vegetarisch eten, is het een idee om die toe te voegen aan deze?

viewtopic.php?f=20&t=100

Edit: of gewoon sluiten, zoveel staat er ook nog niet in, deze is nu al uitgebreider :) Maar dubbel lijkt me niet nodig.

Plaats reactie