Bevolkingsonderzoeken

Plaats reactie
Kirsten
Moderator

Bevolkingsonderzoeken

Bericht door Kirsten »

Ik weet niet of dit het juiste bord is, maar vond het hier wel bij passen.

Een kleine maand geleden kreeg ik een brief op de mat met een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Nu wil ik daar zeker aan meedoen, maar gezien mijn zwangerschap mag ik dat nog niet. 6 maanden na de bevalling krijg ik een nieuwe uitnodiging.

Nu viel mij wel wat op...

Vanaf 30 tot 60 jaar kun je meedoen met het onderzoek naar baarmoederhalskanker (elke 5 jaar).
Vanaf 50 jaar borstkanker (bij vrouwen)
Vanaf 60 jaar darmkanker (iedereen)

Waarom worden er geen bevolkingsonderzoeken gedaan naar veelvoorkomende kankersoorten bij mannen?Mijn oom is bijvoorbeeld 5 jaar geleden overleden aan prostaatkanker. En wat te denken van teelbalkanker?

Zijn ze dan gewoon nog niet zo ver met het onderzoeken of is het weer een geldkwestie?

Dit is wat voor mij bekend is in Nederland. Hoe het in België zit weet ik niet.

karinD
Moderator

Re: Bevolkingsonderzoeken

Bericht door karinD »

Ik heb geen idee waarom niet. Prostaatkanker is iets wat vrij vaak voorkomt maar vaan al heel snel ontdekt wordt, geloof ik. Dus waarschijnlijk overleiden er veel meer vrouwen aan borstkanker dan mannen aan prostaatkanker.

Ik hoop trouwens dat ze binnenkort ook in Nederland overstappen op de nieuwe methode voor borstkanker onderzoek. Dat zal wel duurder zijn, aangezien ze hier nog blijven vasthouden aan de dubbel vrouwonvriendelijke methode. Ik zeg dubbel, omdat ten eerste het onderzoek pijnlijk is en ten tweede heel veel vrouwen onnodig verwezen worden naar een arts, omdat er "iets" te zien is. In bij 75% van de gevallen is dat iets onschuldigs, dus zit je voor niks in de piepzak. Bij de nieuwe methode schijnt dat veel minder vaak te gebeuren en het doet geen pijn.

Do what you love and love what you do

Plaats reactie