Moestuin topic 2019

Plaats reactie
Admin
Site Admin
Contacteer:

Moestuin topic 2019

Bericht door Admin » 21 mar 2019, 11:05

Hej, welkom bij het grote Moestuin topic voor 2019. Hou jij van moestuinieren? Of begin je er dit jaar voor het eerst mee? Dan hoop ik dat je gezellig mee wilt kletsen over onze moestuinen. Deel je persoonlijke vorderingen, huil samen om de slakken die onze moestuinen willen aanvallen en plaats foto's van je moestuin en wissel tips uit met elkaar. Enjoy!

Ik zal zelf de aftrap nemen:
Op 28 februari heb ik mijn eerste zaadjes geplant. Ik heb nu broccoli, erwtjes, tomaatjes en 2 soorten pompoen gezaaid. Van de pompoen heb ik afgelopen herfst de zaden uit een Lidl pompoen verwijderd en gedroogd. Zijn beiden geen standaard pompoen dus ik hoop echt heel erg dat die gaan aanslaan. Het gaat om een Spaghetti pompoen en een Blue Hubbard pompoen. De oranje pompoenzaden plant ik over een paar weken, samen met o.a. gekleurde wortels en Coleus siernetels (niet eetbaar, wel mooi!) :love

Mijn eerste foto deelde ik op Instagram:

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: Moestuin topic 2019

Bericht door Sandy » 26 mar 2019, 09:33

Afgelopen zondag was ik een dagje van huis. Het werd veel zonniger en warmer dan ik dacht en toen ik tegen de avond terug thuis kwam bleek het kweekkasje ietwat oververhit. De helft van de plantjes hing slap aan de grond. Inmiddels doen de meesten het nu wel weer, alleen de pompoenplantjes blijven slap. Ik kijk het nog een paar dagen aan, anders ga ik maar opnieuw zaaien....oepsie...^_^

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Jennn » 27 mar 2019, 12:12

Heerlijk, moestuinieren. Ik heb ooit een volkstuin gehad, maar wegens tijdgebrek al jaren niet meer, het was te veel grond voor mij alleen om bij te houden. Nu lekker in de achtertuin aan de slag. Ik heb zo'n kweekbak van de Action, daar heb ik nu spinazie en kruiden in staan, en tomaatjes. De tomaatjes zie ik nog niet, maar de spinazie en de kruiden gaan als een speer!

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 28 mar 2019, 12:15

Leuk Jennn, hopelijk heb je straks mooie resultaten! <3

Hier een enorme tegenvaller. Ik ben grind aan het weggraven zodat ik op die plek straks de stekjes kan gaan planten. Vind ik onder het grind ineens een zwaar kruis met cement er aan. Loeizwaar! Maar ik heb geen gereedschap, alleen een lepel, een oude pan en een krabber. Dus die ga ik er nooit zelf uit krijgen.
Heb nu op Facebook en bij de woningbouw om hulp gevraagd. Op Facebook zijn ze aan het raden wat het zou kunnen zijn. Ik hoopte op een waardevolle archeologische schat, een ander ging voor een begraven huisdier, kinky dingen riep nummer 3 en net wordt er een heel verhaal getypt over oude geesten en religieuze toestanden. Ik ga helemaal stuk!
Hopelijk krijg ik het kruis en het grind snel mijn tuin uit..!

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 08 apr 2019, 19:24

De afgelopen dagen zijn we af en aan druk geweest in de tuin. Mijn ouders en een goede vriend kwamen helpen met het afvoeren van grind, het verwijderen van het kruis en met het verder mooi bijwerken van de achtertuin. Resultaat: ik heb vanaf vandaag een prachtig stuk moestuingrond. Ik laat het nu maximaal een week of 2 acclimatiseren voordat de eerste stekken de grond in gaan. Oh man wat ben ik blij met alle hulp die ik heb gehad, geweldig! :yay

kruistocht.jpg

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 10 apr 2019, 21:56

Hier momenteel geen echte moestuin meer. Mede omdat ik het lichamelijk gewoon niet meer kan. Laatste jaar dat we een moestuin hadden, heb ik m'n hamstring ingescheurd tijdens het aardbeien plukken... Jep, echt een anti-climax, haha. Maar dat vergt dus teveel van m'n lichaam. Afgelopen maand een bloembak gekocht voor aan het balkon en er komen nog een paar bij...

Vanmiddag de aardbeien er in gezet en mijn dropplant moet nog even verpot worden, maar dat komt morgen wel denk ik :P De muntplant heeft het helaas niet overleefd in de voortuin nadat Gerard er de schoffel door heeft gehaald, want hij ziet het verschil niet tussen onkruid en munt, haha. Dus daar komt nog een nieuwe voor.

Verder nog geen flauw idee, moet nog even op gang komen :P

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 13 apr 2019, 11:45

Een dropplant, dat klinkt leuk! Heb zelf hier Aardbeimunt op mijn wishlist staan. Die hadden we vroeger in de tuin staan en vond ik echt heerlijk, maar ik krijg hem nergens meer gevonden.

Moestuin up date: de plantjes groeien goed! Wel vinden de katten het leuk om vollegas door het zand te racen dus ik moet nu op zoek naar kippengaas oid om de moestuin mee af te dekken.... :rolling

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 05 jun 2019, 11:08

Update!
In eerste instantie groeide alles goed, en ineens hield het op. Ik snapte er geen snars van. Tja, nieuwe tuin, nieuwe grond.....Op een gegeven moment kwam de pa van een vriendin van mij op bezoek. Hij is altijd boer geweest en vertelde me dat ik te weinig water gaf. Veel klei hier in de grond dus ik mocht wel wat vaker gaan sproeien. En dus ben ik om de dag fanatiek gaan sproeien.

In eerste instantie gebeurde er nog niet veel maar na een ruime week, eindelijk weer groei. Opluchting! Ik kijk nu elke ochtend in de moestuin om te zien wat er weer bijgegroeid is. De pompoenen beginnen knopjes te krijgen, de broccoli maakt mooie grote bladeren aan en de mini erwtenplantjes hebben zelfs al wat erwtjes aangemaakt. In onderstaande slideshow een aantal foto's:

De enige plantjes die ik nu nog een beetje in de gaten moet houden zijn de tomaatjes, die groeien nog vrij minimaal. Voor de rest ben ik een tevreden amateur-moestuinder :mrgreen

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 07 jun 2019, 10:02

De afgelopen avonden hebben we hier behoorlijk veel regen gehad. En onweer. En hagel. En nog wat meer regen. Gevolg: gister stond de hele moestuin onder water! Hij ligt laag in de tuin dus alle water is daar naartoe gegaan. En blijkbaar zijn onze grindbuizen niet diep genoeg de grond in gestoken, het water liep helaas niet weg.

rijstveld.jpg

Ik had dus ineens, zoals Jasper dat al zo mooi zei, een rijstveld :emo . Ik kon wel janken! Al ons harde werk lag daar te verzuipen. Ik stuurde de vriend die zo goed geholpen met de aanleg had een appje om hem te laten weten dat alles kapot was gegaan. Hevelde zelf bijna 40 emmers water weg en ging daarna met Ruben naar zijn cursus toe. Een uur later werd ik gebeld: die vriend stond in de achtertuin en vroeg zich af waar ik was, hij wilde komen helpen. Hij heeft ons even gauw op de locatie opgehaald en wat bleek bij thuiskomst: hij had een vijverpompje in de moestuin liggen wat al het water wegzoog. Geweldig, ik hoefde dus niet meer met emmertjes in de weer. Een uurtje later was de hele moestuin weer vrij van water. De pomp mag ik houden, er komt nog meer regen aan...... :rolling

Voor wat ik nu kan zien zijn de tomaten verloren. De wortels weet ik niet zeker. De pompoenen, broccoli en erwtjes komen al weer terug omhoog. En hoewel ze er niet uit zien (alles zit onder de modder) ben ik blij om te zien dat niet alles verloren lijkt. Ik ga bij het tuincentrum wat nieuwe stekken halen ter vervanging van hetgeen wat verloren is gegaan en we gaan gewoon verder!

Na dit seizoen moet ik dus wel met grof geschut de boel gaan omspitten, en dan met name de kleilaag die er in de tuin zit. Die zorgt er immers voor dat het water niet weg kan....Hopelijk zit de kleilaag niet al te diep....

Jootje
Moderator

Bericht door Jootje » 13 jun 2019, 07:44

Owjee wat zonde zeg, ik hoop dat je plantjes toch weer op zijn gekomen.

Sta op met een glimlach en pluk de dag!

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 13 jun 2019, 12:09

De plantjes zijn er wonderwel goed bovenop gekomen! :D
Gisteren hebben we echter wéér belachelijk veel regen gehad dus ik heb de pomp weer aangehad. De moestuin is nu weer vrij van overtollig regenwater. Even zien of dat m'n plantjes deze tweede 'aanval' gaan overleven....

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 20 jun 2019, 13:48

Wel, wat zal ik zeggen? Ik ben de hoop een beetje aan het verliezen hier. De afgelopen dagen is er weer goed veel regen gevallen en na elke (hoos)bui stond de moestuin blank. Iedere keer heb ik het water afgevoerd, vanmorgen ook weer. Inmiddels beginnen de groentjes er wel echt onder te lijden dus ik vrees er voor dat ze het, ondanks alle inspanning, niet gaan redden. Hopelijk komen er nu een paar droge dagen aan zodat de moestuin even tot rust kan komen.....

moestuin help.jpg

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 27 jun 2019, 09:17

Zoals op de vorige foto al te zien was, ziet het er niet best uit voor de moestuin. De meeste plantjes lagen er de afgelopen dagen meer dood dan levend bij. Ik begon al te balen, zou al mijn harde werk dan toch helemaal voor niets zijn geweest?

Vanmorgen ging ik weer kijken, en verrek! De pompoenen leven weer op. Sterker nog, er komen bloemen aan. En ook een deel van de wortels lijkt toch weer op te knappen nu....

wordt vervolgd...

pompoen in bloei 1.jpg

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 27 jul 2019, 12:10

We zijn nu een maand verder. Wat ik niet meer had durven dromen is me toch gelukt: de moestuin doet het nog! De boontjes en broccoli hebben het niet gered maar de gekleurde wortels en pompoenen gaan nu ineens als een speer. Geweldig mooi om te zien :love De tomaten en het aardbeiplantje leken even dood te gaan maar nu sinds anderhalve week groeien ook deze ineens goed. Je begint nu echt kleine mini struikjes te zien.

Terug naar de pompoenen: ik had 3 verschillende soorten geplant: de gewone oranje pompoen, een spaghetti pompoen en een Blue Hubbard. De spaghetti pompoen heeft nu als eerste een vruchtje aangemaakt, heel erg leuk om te zien! Ondanks de vele tegenslagen van dit jaar lijkt het er nu toch op dat (in ieder geval een deel van) de moestuin het gaat redden.

moestuin pompoenen.jpg
pompoensoorten.jpg
pompoen spaghetti.jpg

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 16 aug 2019, 09:45

Door de hevige regenval heb ik de afgelopen dagen meermaals de moestuin leeg moeten pompen. Ik zie hier en daar wat blad geel verkleuren. Hopen dat mijn moestuin nu niet alsnog eraan gaat. Er komen net meerdere pompoenen door en ook de wortels gingen goed.....duimen draaien maar weer.... ^_^

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 20 aug 2019, 13:21

Vandaag de eerste wortels geoogst. Toegegeven, ze zien er niet uit. Maar hé ik heb hier hard voor gewerkt met die vervloekte moestuin van me dus ze gaan vanavond gewoon lekker in de aardappel anders ovenschotel, en smaken zullen ze! =D =D Hieronder een slideshow met enkele foto's:

Verder zie je in de slideshow hierboven ook wat pompoenfoto's. Er beginnen er nu een paar door te komen. Ze zien er allemaal anders uit, ben benieuwd of de pompoenen straks ook zo lelijk van vorm zullen zijn :silly

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 30 sep 2019, 10:05

Zo, en toen was het moestuinseizoen voor mij al weer voorbij. Ik heb vorige week de allerlaatste groentjes geoogst en daarna de moestuin -of wat er nog van over was- verwijderd. En da's maar goed ook want alles staat sinds dit weekend weer onder water. Gelukkig hoef ik hem nu niet meer leeg te pompen ;-)

Volgende lente ga ik weer aan de slag. Wel met een moestuin die ik van tevoren eerst een heel stuk ga ophogen, zodat hij straks niet weer steeds volloopt met water.

Tot volgend jaar!

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus » 15 okt 2019, 21:12

Ik hoop volgend jaar op mijn balkon wat te kunnen plaatsen dat roep ik al zo'n 2 jaar en het komt er maar niet van.

Plaats reactie