[centraal topic] Kamerplanten

Plaats reactie
Admin
Site Admin
Contacteer:

[centraal topic] Kamerplanten

Bericht door Admin »

Ben jij ook zo ontzettend gek op kamerplanten? Zijn termen als Urban Jungle, Crazy Plant Lady, Monstera Monday en #greenhome jou niet onbekend? Mooi! Welkom in het grote Kamerplanten topic. Hier gaan we het gezellig hebben over onze Groene Schatjes, delen we shoptips met elkaar en delen we foto's van onze kamerplanten met elkaar. Hoe bestrijd je wolluis? Hoe ziet spint er uit? Wil mijn Calathea nou wel of niet in zonlicht staan? Waarom heeft mijn plant een geel blad? Allemaal vragen waarmee we elkaar kunnen helpen.
Heel veel plantplezier! :love

Onderstaand alvast een pagina met handige tips!
Deze wordt op Facebook veel gedeeld, de oorspronkelijke bron is echter onbekend.
53010707_10213483684477035_6035258108417146880_n.jpg

Annelieke
Actief forumlid

Re: Kamerplanten

Bericht door Annelieke »

Oh ik ben zo gek op plantjes.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het met grijpgrage peuter en dreumeshandjes moet combineren. Dus mocht iemand tips hebben......

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Annelieke schreef: 25 mar 2019, 20:21 Oh ik ben zo gek op plantjes.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het met grijpgrage peuter en dreumeshandjes moet combineren. Dus mocht iemand tips hebben......
Misschien in van die mooie macraméhangers aan het plafond :-p Want mensen met kleine kinderen hebben alle tijd van de wereld om te macraméën :silly

Mijn kinderen zijn al een slag groter en nog verplaatsen bloempotten en vind ik potgrond sporen (zelfs de katten graven er in!). Ik heb alleen nog plastic planten staan :worship. En dan nog hoog bovenop een schorsteenmantel want anders kunnen er plastic blaadjes verdwijnen :-/

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Mijn zus kent me duidelijk niet zo heel erg goed... Ze heeft me net voor mijn verjaardag drie plantjes cadeau gedaan. Wedden dat ze de eerste weken niet overleven... :-p
Een Nephrolepis, een sierklimop en een stekje clusia rosea dat in water staat. Ik heb gelijk maar even opgezocht hoe ik ze allemaal moet verzorgen... Voor de Nephrolepsis en de Clusia heb ik al geen ideale standplaats in huis waar geen kinderhanden aan kunnen. Plus, die moeten vochtig staan... Dat is gedoemd...
Nu, ik ben er evengoed heel blij mee, en ik hoop echt dat het me deze keer lukt!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Mocht je een goed verlichte badkamer hebben, dan kan de Nephrolepis daar ook prima staan. Ik ben benieuwd of dat je planten het langer dan 3 weken gaan volhouden :P Succes!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Nu het weer lente is en het buiten zonniger en warmer is leven mijn plantjes weer helemaal op. Ze hebben een zware winter gehad dus ik ben blij om te zien dat ze weer lekker aan het opleven zijn.

Met name mijn Anthurium Clarinervum doet het goed. Heb al twee bladeren en er komen groeit een bloem op het moment. Het schijnt geen al te makkelijke plant te zijn dus dat hij het nu zo goed doet voelt echt een beetje als een complimentje.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Ik heb mijn planten 2,5 weken en het gaat er niet goed mee... De klimop staat slap en de nephrolepsis is "krokant" aan het worden aan de uiteinden. Nochthans kijk ik ze om de dag na en probeer ik er voor te zorgen zoals moet. Ik ben hier echt niet goed in :-(

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Och germ, da's wel balen! Ik kan vanaf hier niet meekijken anders had ik voor je kunnen spieken wat er mis zou kunnen zijn.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

De potjes drogen re snel uit. Ik moet op zoek naar een betere pot met geschikte afvoer zodat ik ze ook niet verzuip. En ik denk dat die met de verdorde puntjes misschien op de tocht/te koud staat. Ik heb ze nu van plaats veranderd. Kijken of ik ze er bovenop krijg.

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Jennn »

MusEnSus schreef: 07 mei 2019, 17:43 De potjes drogen re snel uit.
Zijn het toevallig terracotta potjes? Die nemen idd veel water op.

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Ik denk dat het gewoon veel te kleine potjes zijn voor de plantjes die er in staan. Daardoor drogen ze ook heel snel uit. Na twee dagen niet wateren, is de grond volledig uitgedroogd. En ik ben echt de mens niet om om de dag mijn planten na te lopen. Ik heb dat nu bijna drie weken volgehouden en dat was een hele opgave voor mij :-p
Nu heb ik ze sinds gisteren op een vensterbank boven een verwarming staan en de klimop is er wel helemaal bovenop (had hem goed water gegeven ook). De nephrolepsis ziet er wat beter uit, maar de uiteindes zijn helaas toch echt verdord volgens mij.
Nu is die plaats niet ideaal om de planten te houden.
1. Ze staan daar niet mooi.
2. Ik heb alleen 's ochtends en 's avonds tijdens de spitsuren de verwarming aanstaan (onder die specifieke vensterbank hangt er één en tevens onder eender andere vensterbank in huis) waardoor de temperatuur van tijdelijk heel warm naar koud gaat 2 x per dag. En ik heb geen enkele plaats in huis waar er rechtstreeks zonlicht binnenvalt. Dus hoewel de vensterbank qua temperatuurextremen volgens mij de slechtste plaats lijkt voor planten, is dat wel de plaats waar het het lichtste is... al is dat nog relatief. Ik weet het niet :-/
Dit was echt de rotste cadeau die iemand mij kon geven :-p Ik ben hier zo slecht in!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Zo, tijd voor een kleine update! Nu we de winter een eind achter ons hebben gelaten zijn de planten hier weer volop in bloei geraakt. Ze zien er weer een stuk beter uit, haha =D Zelfs mijn Anthurium Clarinervium, die toch wel bekend staat als lastig, heeft nieuw blad aangemaakt. Iets waar ik stiekem best een beetje trots op ben.

Mijn fluweelplantje heeft het helaas niet gered. Hij bleef maar terug beestjes krijgen, geen enkele vorm van (natuurlijke) bestrijding sloeg aan. Om te voorkomen dat mijn hele huis onder de beestjes zou komen heb ik hem uiteindelijk met pijn in het hart een enkeltje groene kliko gegeven. R.I.P Fluweeltje.

En mijn Monkey Masks doen het allebei goed, gelukkig. Ik had er al eentje, die een beetje kwakkelig was. Deze is nu, een paar jaar later, eindelijk mooi blad aan het aanmaken. De ander heb ik een paar maanden en doet het ook uitstekend. Daar heb ik zelfs al een keer een stek van genomen.

Tot slot, mijn stekjes van de laatste ronde: ze zijn allemaal goed aangeslagen. Ik heb nu 2 mini calathea's die schattige kleine nieuwe blaadjes aanmaken en ook de stekken van de Polkadot Begonia doen het goed. En uiteraard staat mijn Pilea (het is net een konijn....vruchtbaar...) ook weer vol met stekjes, haha <3

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Al eventjes zat ik met mijn 2 Monkey Masks in het haar. Beiden hebben moeite met de hitte van afgelopen zomer gehad en verloren nogal wat blad. Twee zielige plantjes dus. Gisterochtend besloot ik ze samen in één pot te gaan zetten. Ik wist niet of het mooi zou worden omdat de ene plant groter blad heeft dan de ander, maar toen ik naar het resultaat keek was ik eigenlijk best tevreden...

70249584_10157890049707708_8283284866347302912_o.jpg
Het resultaat (de linker pot boven op de kast) ziet er toch best leuk uit zo ;-)

Maar goed, toen was ik dus klaar met verpotten en keek de woonkamer nog eens rond. Die ene plant moet eigenlijk in een grotere pot, en die andere ziet er ook zielig uit. Moet ik toch de potgrond eens van controleren....Hmm en die grote plant mag wel eens gesnoeid worden. Oh en ik wil wat stekken van mijn Scindapsus en volgens mij moet ik mijn Pilea een andere plek met meer zon geven.....en dus ging ik vollebak aan de slag en heb meteen alles maar weer goed onder handen genomen :bonk

71148477_10157890049907708_985580713942188032_n.jpg

Dik twee uur later ziet mijn woonkamer er ineens heel anders uit. De planten zijn opgeknapt en zien er weer fris en fruitig uit. Zelfs de toiletplanten kregen een update en er hangt nu een bosje droogbloemen aan de muur. De vensterbank staat weer vol met verste plantenstekken. Ik heb, naast de Siernetels die ik al had, nu ook Scindapsus, Monkey Mask en Begonia Maculata stekken op water staan. Het ziet er best gezellig uit en ik kan niet wachten tot alles straks gaat wortelen....dan heb ik weer wat te doen!

70638232_10157890049822708_623141746821300224_o.jpg

Jootje
Moderator

Bericht door Jootje »

Lekker bezig geweest zo te zien. ;-) ziet er weer top uit.
Erg is dat hè? Denk je even 1 ding te doen, sta je ondertussen alles te doen.. herkenbaar.

Sta op met een glimlach en pluk de dag!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ja, eigenlijk best erg. Maar ik moet toegeven dat ik achteraf toch wel blij was met het resultaat, haha =D

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

Ik heb niet veel planten meer in huis.
Buiten heb ik enkele cactussen staan een ervan heeft nog een bloem gegeven in de zomer.
Verder heb ik mijn graslelie nog de anthurium een pannenkoek die niet echt happy lijkt en nog een vetplant die ik nu zo'n 8 jaar heb de anthurium en graslelie nu 6 en 4 jaar.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Voor degenen die een betaalbare plant zoeken: de Lidl heeft deze week diverse planten in de aanbieding! Variërend van heel klein tot flink groot:

lidl planten.jpg

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Oh, ik vind die schaaltjes leuk! Jammer dat we hier geen Lidl in de buurt hebben.

Do what you love and love what you do

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

De afgelopen tijd zijn er best wat plantjes geweest die het moeilijk hadden.
Vermoedelijk omdat er gigantisch veel water onder mijn huis is weggepompt. Het was eerst veel vochtiger, iets wat voor de plantjes wel lekker was. En nu hebben ze het er dus zwaar mee. Ik heb al van die waterbakjes aan de verwarming gehangen, hopelijk maakt dat nog verschil.....Er zijn er in totaal 3 dood gegaan en nog 3 die op het randje van doodgaan zitten, dus flink balen. :-(
Voor mijn doen is mijn huisje ook best 'kaal' nu, bah :hand En dus ging ik eens op zoek naar wat nieuwe opvulling. Bij de Intratuin kocht ik een Syngonium Pixie en via een webshop kocht ik 3 Caladium knollen. Deze wilde ik al een jaar maar er is bijna niet aan te komen. Gisteren zag ik toevallig dat deze webshop een fikse voorraad aan knolletjes online had gezet, ik heb meteen toegeslagen en 3 stuks besteld.
Dit zijn Caladium planten.....geweldig toch? :liefde

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Ohhh... hebben de planten het bij jou ook zo zwaar deze periode? Bij mij zijn ze ook massaal aan het wegkwijnen. Ik ben er nochtans veel mee bezig. Het is heel donker in huis. De enige plekjes met licht staan in de tocht. Of anders moet ik ze in het licht op vensterbanken zetten waar verwarmingen onder hangen: ene moment heet/andere moment heel koud. Ik heb er 3 op het randje van dood momenteel :-(

Veel succes met je nieuwe planten!
Die caladia zien er zo schattig uit!

Jootje
Moderator

Bericht door Jootje »

Wauw wat een gave kleuren!

Hier hebben de planten het ook moeilijk..

Sta op met een glimlach en pluk de dag!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

De planten hebben het nog steeds best zwaar hier. Mijn Syngonium heb ik nu teruggesnoeid, heb alle grote, halfdode en kromgegroeide bladeren weggeknipt zodat het jonge blad een betere kans heeft. Wonderwel komen er nu nieuwe scheuten dus dat ziet er hoopvol uit.

Mijn Begonia Maculata zit nog steeds op het randje. Er is weinig blad afgevallen maar dat kon ook bijna niet anders, er zat immers niet zoveel meer op. Ik heb hem nog een keer moeten verpotten en tijdens het verpotten spotte ik een piepklein scheutje. Ik heb hoop ;-)

Mijn Monkey Mask blijft een drama. Daar zie ik ook nog geen nieuwe scheuten of bladeren opkomen, dus ik vrees er voor dat die het niet zal gaan redden. Als hij in maart niet gaat uitlopen gaat ie weg en ga ik op zoek naar een nieuw exemplaar. Ik vind het zo'n mooie plant....

De Orchidee die ik van mijn moeder heb gehad loopt voor de tweede keer sinds ik hem heb uit, er gaan weer nieuwe bloemen komen. Een wonder want alle Orchideeën gaan morsdood bij mij. Deze is al 20 jaar oud dus hier ben ik erg trots op..!

Verder heb ik nog een paar plantjes met nieuw blad en uitlopers gespot, en daar ben ik blij mee na zo'n pittige winterperiode :D

In deze slideshow op Insta deel ik enkele kiekjes:

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Mijn vriendin gaat emigreren. En daarbij kan zij niet al haar spullen meenemen. En dus mochten haar vrienden en familie spullen bij haar komen uitzoeken. Mijn groene vingers hebben alles gereserveerd wat met planten te maken heeft. En dus kwam ik gisteren na een mooi afscheid terug thuis met een berg nieuwe spulletjes:

kamperplanten update 2.jpg

Ik ben maar gelijk aan de slag gegaan en heb ruim de helft van al mijn planten van een nieuwe buitenpot voorzien. Sommige planten heb ik meteen een grotere binnenpot gegeven, als we dan toch bezig zijn...

De echt slechte planten heb ik gelijk maar weggedaan, waaronder dus de Monkey Mask. Ik heb er nog wel 2 stekken van kunnen maken dus wie weet heb ik over een poosje alsnog een mooie nieuwe Monkey Mask.

Na het verpotten moest ik alles opnieuw gaan rangschikken. Dat was wel even een karweitje maar ik ben tevreden met het resultaat. Nu nog een keertje langs het tuincentrum om een paar nieuwe planten te gaan winkelen ;-)

kamerplanten update 1.jpg
kamperplanten uopdate 3.jpg
kamerplanten update 4.jpg
kamerplanten update 3.jpg

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: [centraal topic] Kamerplanten

Bericht door Freya »

MadziaLilyRose schreef: 08 mar 2020, 10:22 Dat geloof ik! Ze klinken wel erg leuk. Heb je ook een foto van je potjes? 😊 en ga je ze direct in de pot planten of komt er nog een kweekpotje omheen? Waar koop jij je potjes meestal, de kringloop of ook het tuincentrum? Ik had laatst een aantal potjes bij het tuincentrum gekocht, de kringloop hier is niet zo groot. Ik was toch al gauw rond de 100 euro kwijt 😂
Omdat je vragen grotendeels over de kamerplantenhobby in het algemeen gaan heb ik deze even naar dit centrale topic gekopieerd. ;-)

Je eerste vraag gaat over mijn Caladium knollen. Ik ga ze in een pot (met binnenpot) planten en in de vensterbank zetten. Geen kweekbakje dus 😁

Mijn potjes koop ik grotendeels bij Kringloopwinkels of via Facebook Marketplace. Soms haal ik ze ook bij bijvoorbeeld de Intratuin maar bij voorkeur dan wel in de aanbieding. Voor mijn verjaardag vraag ik altijd waardebonnen van het tuincentrum zodat ik daarmee mooie potjes kan gaan uitzoeken. En ik heb het geluk dat mensen in mijn omgeving me goed kennen en wel eens mooie potjes cadeau doen :liefde

Ik heb daarnet een paar foto's gemaakt van een aantal potjes. Zo kun je zien wat ik hier zoal heb staan :-)

kamerplantjes 1.jpg
kamerplantjes 2.jpg
kamerplantjes 3.jpg
kamerplantjes 4.jpg
kamerplantjes 5.jpg
Dit is echt mijn favoriete stijl <3

kamerplantjes 6.jpg
kamerplantjes 7.jpg
kamerplantjes 8.jpg

MadziaLilyRose
Nieuw forumlid

Bericht door MadziaLilyRose »

Leuke combinatie potjes zo!😊 en slim van die waardebonnen. Ik moet mijn planten nog even tellen, vorig jaar heb ik er een aantal weg gedaan want had er op een gegeven moment wel meer dan 150. Hoezo verslaving?! 😩 Dat was een beetje te gek aangezien wij niet zo groot wonen. Heb deze week verschillende grondstoffen gekocht om zelf potgrond te mixen voor binnen en buiten. Ga dit jaar ook proberen groenten in potten op te kweken. Maar eerst alle kamerplanten verpotten en kijken hoeveel het er nog eigenlijk zijn 😊 de meesten hebben de winter gelukkig overleeft. Ik ben ook van plan om een luchtreiniger/bevochtiger aan te schaffen. Hopelijk zullen de calathea’s en de maranta’s dit waarderen😂

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Owh wow dat klinkt geweldig, zo veel planten! Heb je wat foto's van je verzameling? Ben niks nieuwsgierig hoor... :D

MadziaLilyRose
Nieuw forumlid

Bericht door MadziaLilyRose »

Ik ben bijna klaar met verpotten! 😊😊😊 De hele woonkamer zit onder de aarde haha. Zodra ze op hun plek staan en de bende is opgeruimd, maak ik wat foto’s! 🌺

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Woonkamer onder de aarde....dat komt me erg bekend voor, hahaha! Ben benieuwd naar je foto's ;-)
Succes met opruimen!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Doordat ik al een paar weken thuis zit zijn de planten iedere keer de sjaak. Gisteren bedacht ik me dat het leuk zou zijn om alle Pannenkoeken gezellig bij Ruub op zijn kamer te zetten. Hij vindt ze erg leuk en dus pakte ik mijn oudste plant (de plant waar deze hele groene hobby mee begon!) en nam ze mee naar boven. Eenmaal boven viel hij zo om. :-( Bleek het stammetje vanbinnen rot te zijn. Mijn allereerste CrazyPlantLady plantje was dus dood, beh :-( . En tja....toen had ik een pot over...en ging ik maar weer eens schuiven, en stekken overpotten....en nog eens wat wisselen en de rest van de planten verzorgen, en...en....
In onderstaande IGpost zijn de eerste twee foto's uit de slideshow het resultaat. Heb mezelf nu wel plechtig beloofd om van de binnenplanten af te blijven, en me even wat meer op de buitenplanten te gaan focussen. :blush

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Tijd voor een update.... :blush Het is inmiddels volop lente en langs alle kanten begint het weer te groeien en te bloeien. Mijn Caladiums gaan als een speer (zie het Caladium topic voor foto's) en ook diverse andere planten zien er weer goed uit. Zo fijn! Helaas is mijn nieuwe Stippen Begonia wel ten prooi gevallen aan wolluis :'-( Ik heb een paar topstekken kunnen nemen en deze apart gezet en preventief behandeld.... Hopelijk gaan die stekken opnieuw uitlopen, ik vond het zo'n mooie plant...!

Nieuw in huis is de Hypoestes Phyllostachya. Ik vond deze roze rakker in een plantenwinkeltje en heb er twee van meegenomen. Ze zijn groen met lichtroze, bijna van dat barbieroze :emo . Ik vind ze leuk van lelijkheid, haha <3

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Grappig! Vanmorgen ontdekte ik dat mijn Philodendron White Measure (ook wel bekend als Birkin) een gemuteerd blad heeft, of hoe je het ook wil noemen. Het jonge blad hoort wit met groen gestreept te zijn maar er zit een heel gekleurd vlak in. En ja, alwéér roze, haha! Ik heb iets met roze planten, geloof ik :p

Elyne
Actief forumlid

Bericht door Elyne »

Ik begin ook meer en meer plantjes/bloemetjes te kopen! Ik heb 2 orchideeën 1 lichtpaarse en een donkerpaarse die ontzettend veel nieuwe knoppen heeft en er gaat al ééntje opnieuw open :D Verder heb ik mijn oudste plant een aloë vera plant die ik eindelijk eens ga verpotten want hij heeft ontzettend veel scheuten en vorige vrijdag heb ik een tijmplantje gehaald. De orchideeën heb ik redelijk goedkoop bij de aldi vandaan en de aloë vera bij de Lidl.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Leuk, welkom bij de Crazy Plantlady club ;-) En knap dat je de Orchidee opnieuw in bloei krijgt! Bij mij zijn ze, op ééntje na, allemaal dood gegaan, oeps! Lidl en Aldi hebben best vaak leuke plantjes, een aantal van mijn planten komen daar ook vandaan <3

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

Vandaag zijn er 3 De kliko in gegaan hadden het niet overleefd.
Een graslelie stek staat buiten en doet het onwijs goed.
De anthurium en een ander plantje hebben we nu al zo'n 10 jaar en ik heb van Guido een geluk bamboo gehad.
Verder heb ik nu zo'n 4 jaar nog 3 cactussen.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Wat leuk dat jouw graslelie het goed doet, Neptunus! De graslelie is dus net zo'n plant die het bij mij weer niet overleeft, heb er nu 2 op de vermoord-teller staan, haha :blush

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus »

En ik kan een pannenkoek niet in leven houden.

Elyne
Actief forumlid

Bericht door Elyne »

Bij de Aveve heb ik dit "monster" gekocht. Volgens het kaartje is hij goed om de lucht te zuiveren, blijkbaar kan hij zelfs in de schaduw groeien maar hij heeft alleen veel water nodig.

De Monstera:
monstera.jpg

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, hij is erg mooi! Heb hem zelf ook nog op de verlanglijst staan, het zijn toffe planten!

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Tijd voor een kamerplanten update :D

De afgelopen tijd zijn er niet zoveel nieuwe planten bijgekomen. Ik heb toevallig afgelopen weekend wat plantjes gekregen/gekocht. Onder andere (jawel!) een Monstera die ik al heel lang graag wilde hebben, ze zijn deze week in de Bonus bij de Albert Heijn, ghehe <3 @Elyne, hoe is het met jouw Monstera?

verder moest ik afscheid nemen van mijn ecosysteem in de stolp. Er is iets van een schimmel ingekomen en de hele inhoud is gaan schimmelen en rotten. Zonde! Ik wil over een poosje wel een nieuw ecosysteem gaan maken want ik mis mijn stolp in de kast nu stiekem toch best heel erg ^_^

Plaats reactie