Het Nederlands rechtssysteem/strafrecht

Plaats reactie
Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Het Nederlands rechtssysteem/strafrecht

Bericht door Freya »

Een discussie die ik zo ongeveer op elke verjaardag wel een keer tegenkom: het Nederlands rechtssysteem. Oftewel, de straffen die je krijgt opgelegd bij het begaan van een fout/misdaad. Steeds vaker merk ik dat er mensen zijn die de straffen in Nederland niet goed vinden. Of die vinden dat ze te laag zijn. Ik kan me nog herinneren dat mensen de straffen vroeger wel pittig vonden, tegenwoordig lijken straffen juist veel te laag. Zeker in het geval van moord of seksueel misbruik. Wat is jouw mening hierover?

Meer info:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Strafrecht
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... -Nederland
https://wetenschap.infonu.nl/recht-en-w ... rland.html

karinD
Moderator

Re: Het Nederlands rechtssysteem/strafrecht

Bericht door karinD »

Ik vind in veel gevallen de straffen veel te laag. Zeker in de beide gevallen die jij noemt, moord en sexueel misbruik, zijn de daders redelijk snel weer vrij. Moord wordt bijna nooit berecht als moord maar vaak als doodslag of nog minder zwaar, dood door schuld. De slachtoffers, en in het geval van moord de nabestaanden, hebben levenslang. Die komen er nooit meer overheen. Dus, dat soort straffen mogen van mij veel zwaarder.

Do what you love and love what you do

MusEnSus
Fanatiek Forumlid

Bericht door MusEnSus »

Ik vrees dat ik ze ook te laag vind. Mede doordat het systeem faalt om opvolging van straffen in het oog te houden. Mensen die begeleiding nodig hebben, worden alleen terug in de maatschappij gekeild. Of mensen die een recidivistisch karakter hebben, komen er mee weg omdat ze een dure advocaat kunnen betalen (betaald met hun louche praktijken).
Ik geloof zelf ook niet erg in de wet. Ik denk dat je erg geluk moet hebben om er nooit mee te maken te hebben. Gisteren in het nieuws in België: vrouwelijk jurylid laat zich op sociale media uit over straf die moordenaar heeft gekregen (vindt de straf te licht, zeker tegenover de familie van het slachtoffer. Heeft het over dat ze de dat niet verkocht kreeg en heeft moeten "zakken" tijdens de besprekingen om tot een unanieme strafeis te komen.). Resultaat: het proces moet mogelijk overnieuw gedaan worden als dat toegestaan wordt en het jurylid moet mogelijks zelf twee jaar naar de cel. Ja, dat jurylid had zich écht niet zo mogen uitlaten.
Maar... Is dat nu echt niet de wereld op zijn kop? Iemand die kritiek heeft op een te lichte straf voor moord die zelf de cel in moet en de moordenaar die daardoor mogelijks vrij komt?

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik kan me goed vinden in jullie reacties. Ook ik ben van mening dat het strafrecht aangepast zou moeten worden. Noem een dronken Pool die een opa, oma en kleinkind doodrijdt en vervolgens een lachwekkend lage straf krijgt. Of een man die voor járenlang seksueel misbruik van meerdere kinderen amper 2 jaar de bak in hoeft. Dat vind ik dus echt verschrikkelijk! Ik moet er wel bij zeggen, ik kan dus heel erg slecht tegen onrecht. Maar als ik me al probeer voor te stellen hoe slachtoffers of nabestaanden zich voelen als er zo'n straf wordt uitgesproken dan kan ik al helemaal kwaad worden. Dat moet toch als een messteek in de rug voelen voor die mensen? Ik kan daar echt met de pet niet bij...

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten »

Op dit moment zijn ze bezig met de rechtszaak tegen het monster in de Utrechtse tram. Want hij is de naam mens niet waardig! Wat een misselijke vent! Opsluiten en middeleeuwse lijfstraffen uitvoeren dat hij een langzame pijnlijke dood mag sterven!

Ik kreeg echt de kriebels toen ik las dat hij zijn advocaat heeft bespuugd, kusmondjes gaf naar de vrouwelijke officiers en smerig lachen bij de getuigenissen van slachtoffers en nabestaanden. Jakkes! Dat monster mag nooit maar dan ook nooit meer voet in de maatschappij zetten! Als dat gebeurd denk ik dat er heel veel mensen zullen zijn die hem bij de gevangenis zullen opwachten met brandende fakkels en hooivorken.

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Ja, ik zag het gister in 1vandaag. Wat een enge psychopaat is dat.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik heb het gister via de tweets van Saskia Belleman gevolgd. Jezus wat een hufter is dat zeg. Kotsneigingen. Ik meen oprecht dat ze voor dit soort walgelijke types de doodstraf terug zouden mogen invoeren, pfff...

jasper
Site Admin

Bericht door jasper »

Freya schreef:
04 mar 2020, 10:24
Ik heb het gister via de tweets van Saskia Belleman gevolgd. Jezus wat een hufter is dat zeg. Kotsneigingen. Ik meen oprecht dat ze voor dit soort walgelijke types de doodstraf terug zouden mogen invoeren, pfff...
Nee, die man wil dood. Hij had schijnbaar tijdens zijn terreuractie door de politie doodgeschoten willen worden. Van zijn geloof mag hij het niet zelf doen, want dan is hij geen martelaar. Het beste wat er met hem kan gebeuren is gewoon levenslang de bak in. En dat is hier echt levenslang. Pak hem maar op het niet ingaan op zijn wens om te sterven.

En over het algemeen kunnen we wel heel hard roepen om zwaardere straffen maar dat helpt in zijn algemeenheid niet. In Amerika straffen ze ook heel zwaar en daar zit juist een zeer hoog percentage van de bevolking in de gevangenis. Helpt dat? Nee want er worden nog steeds talloze misdaden begaan. Wat heeft het daar opgeleverd? Vooral goedkope arbeid. Made in the USA staat bijna garant voor "in elkaar gedraaid door een gevangene".

Sommige mensen zijn niet te redden, daar hebben we ook gepaste straffen voor. Er wordt echter altijd in eerste instantie uitgegaan van rehabilitatie. Gaat dat wel eens mis? Ja. Horen we het als het goed gaat? Nee.

Wat mij betreft zit het niet in de straffen maar in de bewaking van onze regels en wetten. Net als met vuurwerk: het gaat om het handhaven.

Freya
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Freya »

Ik denk dan ook niet dat je Amerika als voorbeeld moet nemen, dat moeten wij hier niet willen. In Amerika hebben ze absurde, bizarre straffen zoals 23 keer levenslang. Maar als ik naar ons eigenste Nederland kijk dan mogen de straffen hier echt best wat hoger. En inderdaad, heel goed handhaven, dat gaat hier ook nogal eens mis.

Overigens, als die man echt zo graag dood wil dan is levenslang eenzame opsluiting inderdaad een betere optie, heb je hem een stuk harder mee, haha.

karinD
Moderator

Bericht door karinD »

Ik had ook al gehoort op het journaal dat hij graag levenslang wil, want dan is hij uit deze maatschappij weg. Als je uit de maatschappij weg wil, waarom zou je dan zo'n actie doen. Waarom niet gewoon oprotten naar een land waar het je beter bevalt. En als je doodgeschoten wil worden door de politie ben je ook heel verkeerd hier in Nederland. Maar er is ook al gezegt dat deze man laag intelligent is.

De doodstraf vind ik altijd een moeilijk iets. Ik denk er bij zulke situaties ook wel eens over na. Als je iemand levenslang opsluit, ben je als maatschappij bijzonder veel geld kwijt aan zo iemand, bij de doodstraf veel minder want je hoeft niet de rest van zijn leven eten, bewaking enzo te betalen. Maar stel nou dat ze de verkeerde hebben. Dat is in dit geval niet zo, maar denk bijvoorbeeld aan die Puttense moordzaak. Daar kwam na heel erg lang (20 jaar ofzo?) Ook boven water dat de man die vast zat onschuldig was. Dat vind ik zulke moeilijke dingen.

Plaats reactie