De afgelopen avonden hebben we hier behoorlijk veel regen gehad. En onweer. En hagel. En nog wat meer regen. Gevolg: gister stond de hele moestuin onder water! Hij ligt laag in de tuin dus alle water is daar naartoe gegaan. En blijkbaar zijn onze grindbuizen niet diep genoeg de grond in gestoken, het water liep helaas niet weg.
Ik had dus ineens, zoals Jasper dat al zo mooi zei, een rijstveld

. Ik kon wel janken! Al ons harde werk lag daar te verzuipen. Ik stuurde de vriend die zo goed geholpen met de aanleg had een appje om hem te laten weten dat alles kapot was gegaan. Hevelde zelf bijna 40 emmers water weg en ging daarna met Ruben naar zijn cursus toe. Een uur later werd ik gebeld: die vriend stond in de achtertuin en vroeg zich af waar ik was, hij wilde komen helpen. Hij heeft ons even gauw op de locatie opgehaald en wat bleek bij thuiskomst: hij had een vijverpompje in de moestuin liggen wat al het water wegzoog. Geweldig, ik hoefde dus niet meer met emmertjes in de weer. Een uurtje later was de hele moestuin weer vrij van water. De pomp mag ik houden, er komt nog meer regen aan...... :rolling
Voor wat ik nu kan zien zijn de tomaten verloren. De wortels weet ik niet zeker. De pompoenen, broccoli en erwtjes komen al weer terug omhoog. En hoewel ze er niet uit zien (alles zit onder de modder) ben ik blij om te zien dat niet alles verloren lijkt. Ik ga bij het tuincentrum wat nieuwe stekken halen ter vervanging van hetgeen wat verloren is gegaan en we gaan gewoon verder!
Na dit seizoen moet ik dus wel met grof geschut de boel gaan omspitten, en dan met name de kleilaag die er in de tuin zit. Die zorgt er immers voor dat het water niet weg kan....Hopelijk zit de kleilaag niet al te diep....