De huidige maatschappij - Algemeen

Plaats reactie
Vleermuis
Nieuw forumlid

De huidige maatschappij - Algemeen

Bericht door Vleermuis » 05 mei 2019, 15:27

Disclaimer: Dit topic is niet geschikt voor tere zieltjes en mensen die zich snel beledigd voelen. Dit topic heb ik geopend om met elkaar in gesprek te gaan, naar elkaars meningen te luisteren. Elkaar aanhoren. Een verschil van mening hoeft geen einde vriendschap o.i.d. te betekenen, want je mag van elkaar verschillen van mening.

Op de dag waarop we onze bevrijding mogen vieren en mogen vieren dat we vrijheid van meningsuiting hebben, wil ik graag met jullie in gesprek over de huidige maatschappij. De laatste tijd heb ik mij wat meer verdiept in de politiek en mainstream media (MSM) en ik ben gewekt en geschokt, van het feit hoeveel ons eigenlijk niet verteld word. De msm verteld vooral wat zij willen dat wij horen en het lijkt dat het maar steeds 1 kant is van het verhaal.
Dat wij steeds minder een stem hebben in de huidige democratie (het raadgevend referendum is immers afgeschaft). Daarnaast maak ik me vooral zorgen omdat de betekenis van bepaalde woorden weg lijken te vallen.

Er lijkt heel snel met de volgend woorden gegooid te worden: Discriminatie, Rascisme, Fascisme, Nazi etc.

Ik merk dat er veel (internet)gekkies zijn die zich ontieglijk snel beledigd voelen en dan maar met eerder genoemde termen gaan strooien, vaak zonder te weten wat ze betekenen.

Er zijn zelfs groeperingen die willen dat de definitie van bepaalde worden word veranderd, zoals het hun uitkomt.

Ik kan nog wel een heel verhaal schrijven, maar ik ben vooral benieuwd hoe jullie kijken naar de huidige maatschappij en hoe of jullie ervaren dat er snel met eerder genoemde woorden wordt gestrooid (bijvoorbeeld in de media).

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Re: De huidige maatschappij - Algemeen

Bericht door Sandy » 05 mei 2019, 16:25

Kijk, een topic naar mijn hart! Net als jou merk ik ook steeds meer veranderingen op. Getuige bijvoorbeeld de zwartepieten discussie: een paar jaar terug kon je nog gewoon zeggen dat je zwarte piet goed vond zoals hij was, tegenwoordig ben je meteen een racist. En dat gebeurt met steeds meer dingen. Ik vraag me wel eens af hoe onze maatshappij er over 30 jaar uit ziet, als je in het politiek correcte blijft doorslaan zoals dat nu in rap tempo al gebeurt. Daar kan niet veel goeds van komen denk ik. Een mens moet een mening mogen hebben.

Ik ben me nu voorzichtig gaan verdiepen in MSM en ja, we worden besodemieterd waar we bij staan. Zo lees ik op twitter vaak (veelal oorlogs gerelateerde) berichten die de NOS niet eens halen, je moet je eens afvragen waarom....Ik merk aan mezelf dat ik steeds wantrouwiger begin te worden en langzaam maar zeker meer zélf begin na te denken, als je begrijpt wat ik bedoel....ik neem niet alles wat ik hoor of lees bij voorbaat voor waarheid aan.

Vleermuis
Nieuw forumlid

Bericht door Vleermuis » 05 mei 2019, 16:34

Of wat denk je dat NOS wel niet allemaal weg laat?

Ik heb het debat volledig gevolgd over de fouten die zijn gemaakt in de zaak van Anne Faber. De NOS heeft vooral laten zien dat Theo Hiddema een sneer kreeg van de voorzitter, omdat hij in detail vertelde wat Michael P. in de andere zedenzaak heeft gedaan en nee, dat wat hij (Michael P.) gedaan heeft is niet sjiek en ik vind dat je het beestje gewoon bij de naam mag noemen. De MSM publiceerde ook dat de familieleden uit de zaal liepen... Feitelijk was dit 1 familielid, de moeder van Anne... De vader en oom van Anne vonden het zelfs goed dat meneer Hiddema zich zo uitsprak! Want dat is hoe het is gegaan!

Daarnaast heb ik ook flink gezocht naar een neutrale en betrouwbare nieuwsbron, niet te vinden! Of alles is links georienteerd of juist rechts... Ik wil gewoon nieuws lezen, wat belangrijk is en geen linkse propaganda. Ik wil weten wat die oplichters (want dat vind ik) in Brussel aan het doorvoeren zijn, tegen ons wil.

Met name de linkse media is heel erg goed om bepaalde figuren onder een vergrootglas te leggen. Neem bijvoorbeeld het verhaal van Henk Otten. Er is een goed gesprek gevolgd en het zou nu eigenlijk uit de lucht moeten zijn (ik vind dat hij ontslagen had moeten worden, maar dat terzijde)... Maar geen woord wat die gestoorde Sylvana Simons (degene die het hardst met de discriminatiekaart zwaait, maar zelf nog het hardst discrimineert) met haar idiote partij wel niet voor elkaar wil krijgen!

Uberhaupt, als je op je werk een fout maakt met desastreuze gevolgen, behoor je op staande voet ontslagen te worden... Maar een of andere mafklapper die voor 200.000 euro wegbelt (hoe de f*** krijg je dat uberhaupt voor elkaar), mag aanblijven

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 05 mei 2019, 19:19

Dit vind ik een heel goed topic.
Ja, het nieuws wordt absoluut gecensureerd. Dat gebeurt al jaren alleen zien veel mensen dat niet. We leven immers in een beschaafd democratisch land met vrijheid van meningsuiting? Geloof dat maar niet.
Wist je dat ze in Egypte Nederland een communistisch land noemen? Zo ver wil ik niet gaan maar democratie, nee zeker niet. Dat zijn we al lang niet meer.
Hoe lang is het geleden dat we mochten stemmen voor een raadgevend referendum over of we de EU in wilden? Lang geleden. Nederland stemde massaal nee. De regering wilde ja dus dreven ze hun eigen zin door en werd het raadgevend referendum afgeschaft. Klaar. Zo, daar zijn we ook weer van af, het volk heeft ons gekozen dus wij weten wat het beste is voor het volk.
Maar als het volk echt zou mogen kiezen wie r regeert, waarom wordt er dan altijd zo moeilijk gedaan over het vormen van een coalitie? Voorbeeld: Nederland koos de laatste tweedekamer verkiezingen voor VVD als eerste en PVV als tweede partij. Die hadden dus gewoon samen moeten regeren. Leg je problemen opzij en ga ervoor. Het volk heeft besloten. Ja, dat wordt een puinhoop en gaat niet werken. Maar probeer het in elk geval! Ze hebben niet eens met elkaar gesproken.
Wat Sylvana betreft? De meest zielige persoon in heel Nederland en omstreken. Die ziet overal tekenen van de vroegere slavernij. Kom op zeg. Dat is ruim 150 jaar geleden afgeschaft en de regering heeft officieel zijn excuses aangeboden. Wat wil ze nog meer dan? Heeft ze er wel eens bij stilgestaan dat er in de hele geschiedenis meer blanke slaven zijn geweest dan, sorry voor het woord, niet discriminerend bedoelt, zwarte?

Dat er steeds vaker gesmeten wordt met woorden als discriminatie, dat valt mij ook op en daar heb ik een heel sterke mening over.
We wonen in Nederland. Wij zijn multicultureel. Wil je daar op de een of andere manier niet aan meedoen? Zout dan lekker op. Ga in een hutje op de hei zitten ofzo. Kom je uit Marokko en kun je je niet vinden in de Nederlandse cultuur? Ga terug naar je eigen land. Heb je je roots al 300 jaar in Nederland en kan je er niet tegen dat er steeds meer mensen met andere roots komen wonen? Zoek een wit land om te gaan wonen. Verhuis naar de Noordpool ofzo. IJsberen zijn ook wit.
Dit is mijn mening en ik denk niet dat die snel gaat veranderen ;-)

Do what you love and love what you do

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 05 mei 2019, 19:20

Haha, ik kom wel een beetje boos over geloof ik ;-)

Kirsten
Moderator

Bericht door Kirsten » 05 mei 2019, 20:12

Wat een goed topic, zeg! Ook ik merk echt de veranderingen in de samenleving en dat er flink gecensureert word.
Dat is 1 van de redenen waarom ik geen lineare tv meer kijk. Ik zoek wel een filmpje op op YT of ik kijk iets via een streamingsdienst.

De volksvertegenwoordigers functioneren echt voor geen meter! Wat Karin zegt, ze hadden gewoon naar het volk moeten luisteren en met de grootste partijen een coalitie vormen...
Naast dat, als je in loondienst bent en functioneert niet naar behoren, dan word je toch ook ontslagen?

Het moet toch niet zo zijn dat straks de grootste schreeuwers het land gaan besturen en wij straks ik weet niet hoeveel moeten gaan betalen aan het klimaatgebeuren, terwijl er nog zoveel alternatieven zijn, waar niet eens naar geluisterd word!
Het word de komende verkiezingen (om te beginnen voor het Europees Parlement op 23 mei) al zo belangrijk om te stemmen! Ook al heeft Rutte ergens beweert dat hij niet zo heel veel waarde hecht aan de Europese verkiezingen. Doe maar niet Rutte, je zal vanzelf wel merken dat het volk wakker word.

Vleermuis
Nieuw forumlid

Bericht door Vleermuis » 05 mei 2019, 20:18

@KarinD, eerder wakker, dan boos hoor ;-)

@Kirsten, je haalt me de woorden uit de mond over de verkiezingen!

Het is overigens ook mooi om te zien hoe er al landen zijn die wakker zijn geworden en een andere koers op gaan. Kijk bijvoorbeeld naar Italie, Hongarije en Polen. Die regeringen zijn ook een tegengeluid aan het geven aan de EU. En natuurlijk de Yellowvests movement in Frankrijk. Macron staat nu in een slecht daglicht (en daar verteld de MSM je niks over).

Hebben jullie er trouwens bij stilgestaan dat Rutte, Merkel (van Duitsland), Macron en May (UK) geen kinderen hebben?

Over May gesproken, wat duurt die Brexit toch F***** lang! Klote dat je geen deal hebt, houd je aan je deadline en wegwezen! Onderhandelen komt later ook wel weer!

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 06 mei 2019, 07:44

Die Brexitdeal gaan ze nooit uit komen. Europa stelt als harde eis dat de grens naar Ierland open blijft, Engeland wil koste wat het kost dat die dicht gaat. Geen discussie over mogelijk.

Maar die tegengeluiden van landen als Hongarije vind ik niet kloppen. Eerst als arm land bij de EU komen, profiteren van de rijke landen en vervolgens het nergens mee eens zijn. Dan zijn ze in mijn ogen dus alleen maar gekomen voor het geld.
En hoe zit dat met al onze belastingcenten die naar Griekenland zijn gegaan?

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 06 mei 2019, 23:23

Als vrijwilliger persfotografe & bestuurslid van een lokaal mediaplatform kan ik het hier héél erg mee eens zijn. Klinkt misschien heel gek, maar toch.

Goed voorbeeld is het verdwijnen van ziekenhuis de laatste jaren, door faillissementen of door samenvoegingen van organisaties. Ook hier is dat veel aan de orde en dat loopt al een paar jaar. Voorheen werd er door beide nieuwsplatformen hier vooral veel gedeelde vanuit de gemeentelijke instanties en dus niet vanuit het burgerlijk oogpunt. Zonde, want hierdoor kwam vooral veel negatief nieuws naar buiten over alle aspecten die verdwijnen en de gevolgen daarvan, waardoor heel veel mensen onnodig in paniek raakten. Emmen, Stadskanaal en Hoogeveen werden samengevoegd en o.a. de gynaecologie verdween hier in Hoogeveen. Waar moet je dan als vrouw heen om te bevallen? Dat werd natuurlijk nergens vermeld met het gevolg dat hoogzwangere vrouwen alle kanten op wilden om maar geholpen te worden, terwijl dat helemaal niet nodig is. Een noodbevalling kan namelijk gewoon in het ziekenhuis, maar heb je nog wat tijd, dan wordt je doorgestuurd naar Zwolle, Assen, Emmen of Hardenberg. Keuze genoeg dus om vooraf te bepalen waar je heen wilt. Maar die info werd veelal weggelaten.

Wij zijn nu als medium mede om die reden begonnen met écht nieuws. Lekker kleinschalig beginnen met nieuws vanuit gemeenschappelijke instanties, maar óók om burgeropinies vragen. Eén van onze columnisten is veel bezig geweest met de situatie rondom het ziekenhuis en de politiek er omheen, om alles in kaart te brengen en je merkt dat dat veel meer rust brengt. Mede omdat er meer informatie op tafel komt, mede omdat het in normale taal zonder al te veel vaktermen uitgelegd wordt. Laagdrempelige informatie doet het doorgaans beter. En dat zijn we ook gaan doorvoeren naar andere onderwerpen en mensen kunnen nu zélf persberichten tippen, berichten insturen, brieven aan de Gemeenteraad insturen, enzovoorts waardoor het een stuk interactiever wordt en dus ook een veel diepere lading krijgt.

Of bijv. in de NOS wordt enkel gezegd dat er in Hoogeveen wéderom een auto in brand is gestoken. Alsof dat wekelijkste kost is en de dader maar niet gepakt wordt en politie niks uitvreet hier. Niks is minder waar, ze hebben in het eerste jaar al 2 verdachten opgepakt. Een copy-cat ging vervolgens verder en is pas na 3 jaar opgepakt omdat hij een heel andere techniek gebruikte waardoor hij nagenoeg onvindbaar bleef voor lange tijd. En zo kabbelt het een beetje door. Er zijn "slechts" 20 branden geweest in de afgelopen jaren, maar dat zeggen ze er niet bij. En de cijfers uit andere steden van dezelfde grootte vermelden ze ook uit gemak maar even niet, want dat maakt het toch net even iets spannender. Conclusie: Hoogeveen krijgt een zwarte naam, terwijl het hier over het algemeen juist best rustig is!

Ik ben van mening dat je als journalist goed moet bepalen wat je aan het doen bent. Objectief of subjectief handelen en wat zijn de gevolgen binnen de gemeenschap. Daar hoor je je nieuws enigszins op aan te passen, maar dan wel op zo'n manier dat mensen in staat zijn zélf hun mening te vormen. Die mentaliteit (en dat merken we bij concurrenten ook) is vrij snel verdwenen sinds het tijdperk van de "mobiele journalisten" (zonder perskaart, met een mobieltje in de hand nieuws filmen en vervolgens met korte steekwoorden doorspelen naar een redactie die zelf de rest maar bij moet verzinnen).

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 06 mei 2019, 23:26

Discriminatie, fascime etc. komt me ook bekend voor, maar dan vooral de verwijten naar de media en anderen toe door mensen die vaak geen idee hebben wat ze met hun eigen leven aan moeten. Ergens heel sneu, maar het is maar wat je een platform geeft. In het jaartje dat ik dit werk nu doe heb ik 2 doodsbedreigingen aan ons huisadres gehad (mensen die dus actief op zoek zijn gegaan naar ons adres), ben ik 3 keer uitgescholden voor fascist en een paar andere dreigmails gehad. Geen aangiften gedaan en er is uiteindelijk ook niks anders van gekomen *klopt even af*. En dat is enkel als vrijwillig journalist van een lokaal persbureautje. Ik wil ergens niet weten wat de mensen bij o.a. Telegraaf, NOS en dergelijke naar zich toe krijgen.........

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 07 mei 2019, 09:03

Jeetje, dat is echt absurd! Doodsbedreigingen zijn heel ellendig. Heb ze als forum admin (van een ander forum) een aantal jaren terug ook gehad, dat gaat je echt niet in de koude kleren zitten. Echt bizar eigenlijk, als je er over nadenkt....

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 07 mei 2019, 11:12

Jee Juuth, wat heftig!

Juuth
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Juuth » 07 mei 2019, 13:26

Het klinkt heel gek, maar op een geven moment raak je daar aan "gewend". Maar het is niet voor niks dat er tegenwoordig dus ook gepleit wordt voor respect voor journalisten. Ook wij doen maar gewoon ons werk, of dat nu voor een lokaal persbureau of De Telegraaf is. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid van de berichten bij de redactie en dus niet bij de fotografen die je op verschillende plekken ziet. 90% van alle persfotografen zijn namelijk gewoon zzp'ers die zijn ingehuurd en dus lang niet allemaal fulltime werkzaam voor het bedrijf waar ze foto's voor maken. Eigenlijk bedreig je dan dus iemand die niks te maken heeft met het uiteindelijke bericht en dat is waar veel mensen geen besef van hebben.

Nu hebben wij in het afgelopen jaar dusdanig bewezen wel degelijk te luisteren naar de gemeenschap, dus het aantal dreigementen vergeleken bij het aantal voor onze doorstart is heel erg gedaald. Moet je dan dus nagaan hoeveel impact het heeft door enkel al aan te geven dat je er echt bent voor de gemeenschap en niet voor de zoveel duizendste bezoeker op de website.

Ik wil binnen nu en 3 jaar eigenlijk een snelcursus journalistiek gedaan hebben en in bezit zijn van een NVJ perskaart én politieperskaart. Maar het grote nadeel aan de laatste is dat je de dreigementen dan niet enkel krijgt van de lezers, maar ook van de hulpverleners zelf! Dát is pas echt bizar...... We hebben één vrijwilliger die ook werkt voor een 112-persbureau. Die moest afgelopen week naar een ongeluk op de snelweg en als ervaren man van boven pensioensleeftijd, weet hij als geen ander het level van respect te bewaren voor hulpverleners en slachtoffers. Hij kwam op de plaats delict aan en vroeg doorloop aan een dienstdoende politie agent. Zijn antwoord was om het volgende over de walkietalkie te vragen aan zijn collega: "Er wil hier een journalist op de plaats delict. Ik mag ze helaas niet neerschieten, dus wat moet ik er mee?". Daar is natuurlijk een klacht voor ingediend en we verwachten dat de agent dan ook wel vroegtijdig met pensioen mag ;) Zo'n agent loopt wel met een dienstwapen rond, met zulke uitspraken.

...... Het is als journalist niet altijd even zwart-wit als het lijkt. Helaas valt dat pas op als je er zelf werkzaam in bent. Hence mijn topic over 'De perikelen van een journalist'. ;)

Vleermuis
Nieuw forumlid

Bericht door Vleermuis » 12 mei 2019, 11:05

Wat ontzettend heftig Juuth! Bizar ook!

Plaats reactie