Blog: Filigraan papier

Plaats reactie
Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Blog: Filigraan papier

Bericht door Sandy » 15 aug 2019, 10:53

Ik weet nog dat ik als klein meisje een vriendinnetje met een heel creatieve moeder had. Bij deze mensen hingen er altijd prachtige kunstwerkjes, ingelijst en wel, aan de muur in de gang. Zo hingen daar ook een aantal werkjes gemaakt met filigraan papier. Ken je dat nog? Ik vond het altijd zó ontzettend mooi om te zien, ik kon er wel uren naar blijven kijken. Daarom vandaag een ode aan het filigraan papier!

filigraan-vis.jpg
filigraan-vis.jpg (78.64 KiB) 1587 keer bekeken

Wat is filigraan papier?
Filigraan papier (in het Engels heet het Quilling paper) zijn hele dunne, lange strookjes gekleurd papier. Je rolt deze op en vouwt er vervolgens allerlei gedetailleerde figuren mee door de strookjes samen te brengen. Denk aan bloemen, mandala’s of vogels. Er is werkelijk van alles mee te maken. Op onder andere Pinterest kun je echt bergen aan inspiratie opdoen.

filigraan-768x764.jpg

Waar koop je Filigraan papier?
Ik had verwacht dat ‘Filigranen’ een beetje een hobby was die is doodgebloed na de jaren 90. Ik kwam het in geen enkele hobbywinkel meer tegen en daardoor verslapte mijn interesse in deze hobby ook. Maar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik kwam afgelopen week diverse soorten sets met Filigraan papier tegen bij de budgetwinkel So Low. Ik nam zelf een setje papier mee en ben ook eens gaan googlen. Ik kwam deze winkels tegen met een assortiment Filigraan artikelen:

So Low
PAPIERenzo
De Kwast
Aduis knutselshop
Ali Express

Nou, ik weet in ieder geval wat ik de komende tijd ga doen: mezelf opnieuw leren Filigranen! Als ik al naar die foto’s op Pinterest kijk overvalt een gevoel van jeugdsentiment me, wat ziet dit er ontzettend mooi uit en wat doet dit me aan vroeger denken zeg, wow. Ken jij iemand die Filigranen als hobby heeft?

Foto's: Wikimedia.
Vond je mijn blogartikel leuk? Een <3 of comment is meer dan welkom!

Mason
Moderator

Re: Blog: Filigraan papier

Bericht door Mason » 16 aug 2019, 15:24

Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan, maar ik vond het altijd lastig om de rolletjes op een achtergrond vast te plakken. Wie weet, ga ik er toch weer eens mee beginnen, het ziet er altijd zo mooi uit!

Groetjes,

Mason

Neptunus
Blogger & Recensent

Bericht door Neptunus » 17 aug 2019, 10:54

Ik vind dit zo mooi maar hoe plak je het op de achtergrond?

Sandy
Blogger & Recensent
Contacteer:

Bericht door Sandy » 17 aug 2019, 12:18

Ik vond op Google de volgende werkbeschrijving: https://nl.m.wikihow.com/Werken-met-filigraan

Ik herinner me van vroeger dat het met een wat sterkere soort pritt stift werd vastgelijmd, maar een drupje hobbylijm werkt klaarblijkelijk dus ook :D

karinD
Moderator

Bericht door karinD » 24 aug 2019, 13:33

Ik vond dit altijd zo mooi dat ik het zelf ook altijd graag wilde kunnen. Maar mijn creaties lukten nooit dus heb ik het niet vaak gedaan. Jammer dat ik niet doorgezet heb want zo iets kun je natuurlijk nooit zomaar even maar daar stond ik niet bij stil.

Do what you love and love what you do

Jennn
Actief forumlid
Contacteer:

Bericht door Jennn » 02 okt 2019, 11:18

Ik heb vroeger zo'n set gekregen, maar die is in de kast beland omdat ik er eigenlijk nog iets te jong voor was en er niks van kon maken. Daarna ben ik het eigenlijk een beetje vergeten, mogelijk ligt het nog steeds bij mijn ouders in de kast. Leuke reminder om eens naar te kijken als ik daar weer ben :)

Plaats reactie