BLOG: maak je eigen Mandala dienblad

Admin
Site Admin
Contacteer:

BLOG: maak je eigen Mandala dienblad

Bericht door Admin » 20 mar 2019, 19:45

Onderstaande DIY is gepubliceerd in het Kleurglossy magazine, nummer 6/Maart 2017. Ik heb de tekst voor dit forum wat aangepast.

dienblad mandala klein.jpg

Heb jij nog ergens een mooie, ingekleurde mandala in één van je kleurboeken? Mooi, je kunt deze namelijk heel gemakkelijk in een dienblad verwerken. Een gepimpt dienblad is erg leuk om cadeau te geven en stiekem ook net zo leuk om gewoon op je eigen tafel neer te zetten. Ik versierde een dienblad met een mandala kleurplaat van 30 x 30 cm. Wil je hem namaken? Dit is wat je er voor nodig hebt:

- Rechthoekig roze dienblad (Action, €2,79)
- Houtlijm (Action, €0,89)
- Een brede kwast of sponskwast
- Een ingekleurde mandala kleurplaat
- Zwarte acrylverf
- Een schaar en/of 3D schaartje
- Schilderstape of washi tape (papiertape)
- Optioneel: een plaatje plexiglas
- Optioneel: een stuk roze lint
- Optioneel: holografische glitters

foto 1 - benodigdheden klein.jpg
foto 1a - benodigdheden optie 2 klein.jpg

Stap 1: kies een ingekleurde mandala kleurplaat uit. Ik koos er eentje uit Het Enige Echte Mandalakleurboek, deel 3. Dit zijn kleurplaten van 30 x 30 cm. Knip de plaat uit je boek en knip vervolgens de witgekleurde buitenkanten weg. Kleine, moeilijke hoekjes kun je met een 3D schaartje wegknippen.

foto 2 - uitknippen kleurplaat klein.jpg

Stap 2: mijn mandala kleurplaat is iets groter dan het dienblad, ik snijd hem daarom doormidden. Heb je een kleinere kleurplaat uitgekozen? Dan hoef je hem uiteraard niet per sé door te snijden. Bepaal van tevoren waar je je kleurplaat (stukken) straks wil gaan plakken.

Stap 3: Plak de binnenranden van het dienblad af om knoeien te voorkomen. Ik heb hier washi tape voor gebruikt. Uiteraard kan dit ook met gewone schilderstape. Verf vervolgens de bodem helemaal zwart met de acrylverf.

foto 3 - verven klein.jpg

Stap 4: als de verf helemaal droog is haal je de tape weg en plak je je kleurplaat (stukken) op de plek naar keuze. Ik kies voor een wat speelse positie: de ene helft plak ik linksonder, de andere helft plak ik rechtsboven. Zo raken de twee stukken kleurplaat elkaar ook niet.

Stap 5, optioneel: Wil je je kleurplaat extra bescherming bieden? Dan kun je bij de lokale bouwmarkt een stukje plexiglas op maat laten zagen. Voor €11,- heb ik een heel grote plaat waar ik meerdere plaatjes uit kan laten snijden, zodat ik later meer dienbladen kan afwerken met plexiglas. Er zijn echter ook dienbladen te koop waar al een plaatje in zit. Kijk dan van tevoren wel even of je deze uit het dienblad kunt halen, voordat je gaat knutselen. Voordat ik mijn dienblad van een plexiglasplaatje voorzie versier ik de zwart geverfde delen van een laagje holografische glitters.

foto 4 - glitters klein.jpg

Stap 6, optioneel: Heb je je dienblad van een plexiglas plaatje laten voorzien? Zitten de glitters mooi op hun plek? Je kunt de binnenranden dan mooi afwerken door er een lintje langs te plakken. Hierdoor vallen eventuele oneffenheden ook niet meer op. Ik koos voor een neonroze lint.

Shoptips: veel knutselmaterialen (waaronder verf, glitters, tape, lint en lijm) zijn bij de Action verkrijgbaar voor een zacht prijsje. De 3 kleine cactusplantjes zijn in setjes van 3 stuks verkrijgbaar bij IKEA.

Meer informatie over de desbetreffende Kleurglossy: https://uitgeverij-personalia.nl/boekwi ... ossy-nr-6/

foto 5 - eindresultaat klein.jpg

Plaats reactie